Shell Eco-Marathon yarışması bu yıl Fransa'da yapılacak. En az yakıtla en uzun yolu almak üzerine kurulu yarışmaya bu yıl da katılacak Özel Kasımoğlu Fen Lisesi öğrencileri, hidrojenle 2 bin 500 km yol gitmeyi kafaya takmış durumda.


Birkaç litre yakıtla dünya turu bir hayal mi? Henüz üniversite ve lise sıralarında okuyan genç beyinlerin geliştirdiği teknoloji harikası araçlar bunu mümkün kılıyor. Gençler, tasarladıkları araçlarla katıldıkları yarışmalarda rekorlar kırıyor. Örneğin Shell'in organizasyonuyla 2006'da gerçekleştirilen Shell Eco-Marathon yarışmasında birinci gelen takım 1 litre yakıtla 2 bin 885 km yol almayı başarmıştı. Bu da 40 bin km'lik dünya turu için şimdilik 13 litreye tekabül ediyor. Aynı yarışmaya Türkiye'den katılan Özel Kasımoğlu Fen Lisesi hidrojen dalında liseler arasında birinci gelerek büyük bir başarının altına imza atmıştı. Kasımoğlu Lisesi, Mayıs 11-13 tarihleri arasında Fransa'nın Nogaro kentinde gerçekleştirilecek bu yılki yarışlarda da iddialı. Geçen yıl 1 litre yakıtla bin 145 km yol kat eden ekibin lideri ve okulun fizik öğretmeni Vedat Keskin, bu yıl 1 litre yakıtla 2 bin 500 km yol almayı hedeflediklerini söylüyor. 3 kişilik takımdan 2'si lise 2'nci sınıf öğrencisi, biri ise henüz lise birinci sınıfta okuyor. Lise 1 öğrencisi Metin Toruk aynı zamanda takımın pilotu. Toruk, bu yıl da lise kategorisinde birinci gelerek kürsüde Türk bayrağını dalgalandıracakları konusunda oldukça iddialı. Hidrojenle yarışan araç kategorisinde liseler arasında 2006 şampiyonu olan Kasımoğlu Lisesi, alternatif enerji kategorisinde 3'üncü, genel kategoride ise 5.'lik elde etmişti.


Bu yıl ülkemizi temsil edecek en iddialı takımlardan biri de yarışmaya ilk kez katılacak olan Boğaziçi Üniversitesi. Buhar isimli araçlarıyla hidrojen kategorisinde yarışacak takımın hedefi 1 litre yakıtla 4 bin km yol almak. 6 kişiden oluşan takımın tüm üyeleri üniversitenin makine ve fizik bölümlerinde okuyan 4'üncü sınıf öğrencilerinden oluşuyor. Takım lideri Kamil Börekçioğlu üniversiteler kategorisinde birincilik elde etmeyi hedeflediklerini kaydediyor. Yaş ortalaması 16 olan Marmara Koleji öğrencileri ise, Şimşek adını verdikleri araçlarıyla güvenlik ve dizayn dallarında ödül almayı hedefliyor.


Dünyadaki mevcut enerji kaynaklarının hızlı tüketimi yakıt tasarrufu ve alternatif enerjileri daha güncel hale getirdi. Otomotiv üreticileri yakıt tasarrufunu amaçlayan en son araç modellerini üretmek için birbiriyle yarışıyor. Hidrojen, güneş enerjisi, elektrik ve biyokütleden elde edilen yakıtlar gibi alternatif enerji kaynakları da geleceğin enerji sıkıntısını karşılamanın kritik bir parçasını teşkil ediyor. Büyük şirketler alternatif enerji kaynaklarına devasa bütçelerle yatırım yapıyor. Örneğin Shell'in 2000 yılından bu yana bu alana yaptığı yatırım miktarı 1 milyar dolar. Yatırımlardan biri de bu yıl 22'ncisi düzenlenecek olan Shell Eco-Marathon yarışması. 11-13 Mayıs tarihleri arasında Fransa'nın Nogaro kentinde yapılacak yarışmaya Türkiye dördüncü kez katılacak. Tüm dünyadan toplam 257 okulun katılacağı yarışmada ekipler Fransız takımı Lycee La Joliverie'in geçtiğimiz yıl gerçekleştirdiği 1 litre yakıtla 2 bin 885 km yol alma rekorunu kırmak için mücadele edecek.


Türkiye'den 13 okul yarışacak

Güneydoğu Fransa'daki Nogaro Yarış Pisti'nde gerçekleştirilecek Shell Eco-Marathon'a, tüm dünyadan ülkeler katılıyor. Yarışmada Türkiye'den ülkemizi 13 okul temsil edecek. Türk gençleri Shell Eco-Marathon'a katılarak bilgi ve yeteneklerini uluslararası arenada yarıştırma şansı elde edecek. Genç Türk tasarımcıların geliştirdikleri yarının akıllı araçları arasında LPG ve petrolün yanı sıra, geleceğin enerji türü olarak nitelendirilen "hidrojen" ve "güneş" enerjisi ile çalışan araçlar bile var. Yarışmaya, İTÜ, Boğaziçi ve Yıldız Teknik Üniversitesi ile Özel Kasımoğlu Fen Lisesi ve Özel Toprak Lisesi "hidrojen", Ege Üniversitesi ise "güneş enerjisi" kategorisinde katılacak. İTÜ öğrencilerinin ‘Hydrobee" ismiyle hazırladığı araç, Türkiye'de hidrojen pili ile çalışan araçlar kategorisinde öncü çalışmalar arasında yer alıyor. Genç Türk tasarımcılar, mayıs ayında Fransa'nın Nogaro yarış pistinde yenilikçi araçlarını ilk kez gün ışığına çıkardıklarında, dünyanın önde gelen otomobil tasarımcılarına, sürdürülebilir bir ulaşım için oluşturdukları çözüm tekliflerini sunma fırsatı da yakalayacak.

Hedef, en az yakan aracı keşfetmek

Shell Eco-Marathon, lise ve kolejler, teknik lise, üniversiteler ve bağımsız olmak üzere 4 kategoriden oluşuyor. Prototip ve UrbanConcept olmak üzere iki grubun yer aldığı yarışmada araçlar benzin, dizel, LPG ve alternatif enerji kaynakları (hidrojen, rüzgar, güneş ve bio-kütle) olmak üzere 4 enerji sınıfında yerini alıyor. Temel araçlar, iletişim, tasarım, teknik yenilik, emniyet, eğitim dallarında ödüllerin verildiği Eco-Marathon'a katılan ekipler bir veya daha fazla ödül kategorisinde yarışabiliyor. Hedefin çok az bir bütçeyle yakıt tasarrufu getiren bir araç tasarlamak ve yapmak olduğu Eco-Marathon'da yarış ise 7 parkuru 50 dakika 34 saniyeden az bir sürede 30 kilometre hızla tamamlamaktan ibaret. Yarış bittikten sonra gerçek yakıt tüketimi ölçülüyor ve daha sonra kilometre-litre rakamına çevriliyor.