Motorlarda Ateşleme Donanımı - Delinetciler Portal
+ Hemen Yorum Yap

Motorlarda Ateşleme Donanımı

  1. ATEŞLEME DONANIMI

    Bu donanımın görevi, silindirler içerisinde sıkıştırılmış bulunan karışımı zamanında ateşleyerek motoru çalıştırmaktır.

    BÖLÜMLERİ
    a) Akım kaynağı (batarya ve dinamo),
    b) Kontak anahtarı,
    c) Voltaj yükseltici (endüksiyon bobini),
    d) Akım dağıtıcı (distribitör),
    e) Bujiler,
    f) Birinci ve ikinci devre ileticileri (kabloları).
    Kondansatör v.b.

    Motorlarda ateşleme, sıkıştırma hücresi içinde bir kıvılcımın meydana getirilmesiyle karışımın ateşlenmesi olayıdır. Bu kıvılcımın karışımı tutuşturabilmesi için ise sıkıştırma odası basıncının cm2'ye 7, 17 kg. basınçta olması ve voltajında 15.000, 20.000 arasında bulunması gerekir.

    Akım saklayıcı (batarya, akümülatör), elektrik enerjisini kimyasal enerjiye dönüştürerek saklayan ve gerektiğinde de bu enerjiyi veren bir araçtır. Akım verici (dinamo), motor ana milinden devinim alarak mekanik enerjiyi, yüksek voltajlı elektrik enerjisine çevirerek taşıtın gerekli bölümlerine gönderen bir akım üretecidir. Ayrıca bataryayı da doldurmaya (şarj'a) yarar.

    Kontak anahtarı, birinci devre üzerine konmuş olup, şoför yerinde devreyi açıp kapamaya yarayan bir anahtardır.

    Voltaj yükseltici, yalıtılmış çelik bir kap içerisine hava sızmayacak şekilde yerleştirilmiş bir yüksek gerilim aracıdır.

    Akım dağıtıcı, birinci devreyi açıp kapayarak, motora gerekli ateşleme avansını verir ve oluşturduğu yüksek gerilimli voltajı bujilere dağıtır.

    Bujiler, çelik bir gövdesi olup, porselen yalıtkan ve iki elektrottan ibarettir.


    Motorlarda Ateşleme Donanımı

    Şekil 1.

    Şemanın Açıklanması (1) :

    Akım saklayıcı (akü), ilk devinim motorunu çalıştıran birleşi (role) yolu ile amper göstergesine, oradan akım ayarlayıcıya ve akım üretecine bağlıdır.
    Akım üretecine bağlanan akım yolundan bir elektrik teli (cablot) de anahtar alanındaki 30 nolu bağlantıya gelir. 50 numara bağlantısı birleşi akım noktasına gelir. 11/54 nolu bağlantı noktasından voltaj yükselticisine, oradan kornaya, cam sileceğine, l nolu ısıtıcı (lamba) açıt'ına, II nolu sistem ısıtıcısı açıt'ına akım verir.

    l nolu ısıtıcı açıt'mın 56 H noktasından ısıt (selektör) m 56 nolu gidişine, oradan akım 56 a, 56 b diye iki kola bölünerek uzun ışık (uzun far), kısa ışık'ı sağlayan ana ısıtıcı (far) ya gelir. Yine 30 A nın birisi arkada taşıt numarasını gösteren görü (plaka) ısıtıcısına, diğeri ise merkez pompasındaki ucundan duruş (stop) ısıtıcısına bağlanır.

    Bütün bu akım bağlantıları uygun bir yerinden gövde (şasi) ye bağlanır. Demir ya da saç gövdeye geçen akım tükenmiş olarak yine devrini akım saklayıcının gövde ucundan bütünler. Böylece bütün elektrik donanımı işlemiş olur.

    KONDANSATÖR

    Kondansatör (meksefe), ateşleme donanımının sürekli olarak çalışabilmesi amacıyla platinin yalıtılmış ,ucu ile, şasi arasına ve akım dağıtıcısının içine ya da dışına yerleştirilmiş bir araçtır.

    Devamı ekte bulunan dosyada...
    Eklenmiş Dosya

     Konuyu Beğendin mi?
  Okunma: 1461 - Yorum: 0 - Amp