Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi - Delinetciler Portal
+ Hemen Yorum Yap

Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi

  1. sponsorlu bağlantılar
    ALBATROS D V a

    1659 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi

    1660 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi

    1661 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi


    Albatros D.Va 'lar 1918 yılında D.V 'lerle birlikte Osmanlı İmparatorluğu 'ndaki Alman Birlikleri 'nde görev yapmak üzere getirilmişlerdi. Savaş sonunda 'Paşa Bölükleri ' olarak adlandırılan bu birliklerin parklarında depolanan bu uçaklardan ikisi, 1 adet D.V (fabrika seri no. 7409) ve 1 adet D.Va (fabrika seri no. 7445) Türk Hava Kuvvetleri 'ne devredilmiştir. Bu uçaklardan asgari bir tanesi 1926 yılına kadar görev yapmıştır.


    Özellikleri/specifications:

    Mürettebat/tertip: 1, motor/engine: 1 x Mercedes D.IIIa 6 silindirli sıra motor/6 cyl. İn-line engine, gücü/power: 220HP, kanat açıklığı/wingspan: 9.05m, uzunluk/length: 7.33m, yükseklik/height: 2.98m, boş ağırlık/empty weight: 718 kg, azami ağırlık/max to weight: 937kg, hız/speed: 187km/h, tavan/ceiling: 5700m, havada kalış süresi/airborne endurance: 2 hr., silah donanımı/armament: 2 x 7.92mm Spandau MG
    sponsorlu bağlantılar

     Konuyu Beğendin mi?
  2. 2007-10-12 #2
    AVRO 504 K

    1662 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi

    1663 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi

    1664 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi


    Avro 504 1913 yılında Sir Alliot Verdon-Roe (Avro) tarafından dizayn edilmiş ve Britanya Ordusu Uçucu Birlikleri 'ne bombardıman uçağı olarak aynı yıl katılmıştır. 132 km/saat hızı olan bu uçak 19 dakikada 10,000 fite tırmanabiliyor, üç saat havada kalabiliyordu. Savaşın ilk yıllarında 504 'ler düşman hatlarını ve Freidrichshafen 'deki zeppelin sığınaklarını bombaladılar. Ancak kısa bir süre içinde Fokker E.III gibi yeni üretilmekte olan uçaklarla rekabet edemiyeceği anlaşıldı. Yüksek irtifalarda uçabilme yeteneği nedeniyle anti-zeppelin izleme görevlerine verildi. 10,000 'den fazla üretilen Avro 504 'ler 1930 'lu yılların sonlarına kadar eğitim uçağı olarak kullanılmıştır.

    Türk Hava Kuvvetlerinin elindeki iki Avro 504K 'dan biri ; yakıt yetersizliği nedeniyle mecburi iniş nedeniyle Çine 'ye inince ele geçirilen Yunan uçağıdır (Ganimet). Bu uçak Fazıl Bey tarafından yakıt ikmali yapıldıktan sonra Milli Kuvvetler 'in bulunduğu Afyon 'a uçurulmuştur. İkinci de 1922 Eylül 'ünde İzmir 'in kurtuluşundan sonra Seydiköy havaalanında uçuşa hazır vaziyette iken ele geçirilmiştir. 1923 'e kadar hizmette kalmıştır.

    AVRO 504K specs/doneleri:
    Crew/mürettebat:2, engine/motor: 1 x Gnome Le Rhone piston engine/pistonlu motor, power/gücü: 111 HP, wingspan/kanat açılığı: 11.0 m, length/uzunluk: 9.0m, height/yükseklik: 3.2m, wing area/kanat alanı: 30.6 m2, take-off weight/kalkış ağırlığı: 816 kg, empty weight/boş ağırlığı: 499 kg, max. speed/azami hızı: 132 km/saat, ceiling/tavanı: 3960 m, range/menzili: 300 km. armament/silah donanımı: 1 x MG, 4 x 9 kg bombs/bomba

  3. 2007-10-12 #3
    FIAT R2

    1665 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi

    1666 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi

    1667 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi


    FİAT R.2 İtalyan tasarımcı Celestino Rosatelli tarafından dizayn edilmiş, FİAT tarafından üretilmiş, 1918 yılında hizmete girmiş 2 kişilik bir keşif uçağıdır. Toplam 129 adet üretilmiştir.


    Bir vatansever olan Erzurumlu iş adamı Nafiz (Kotan) Bey 1920 yılında İtalyanlardan 4 adet FİAT R.2 satın alır ve iki uçak satın alınması için Hükümet 'e bağışta bulunur. Nafiz Bey bu uçakların İstanbul üzerinden gizlice Anadolu 'ya getirilmesini ister. Uçakların İnebolu üzerinden Eskişehir 'e gelmesi planlandığı için Bolu yakınlarında bir hava pisti yapılması gerekmektedir. Bu işle Teğmen Sıtkı (Tanman) ve Makinist Ferit Bey görevlendirilir. Birinci uçak İtalyan pilot tarafından İstanbul 'dan hareket ederek İnebolu üzerinden Bolu 'ya getirilir. Ancak uçak iniş esnasında arızalanır. İkinci uçak ise kötü hava koşulları nedeniyle 10 gün gecikme ile Bolu 'ya gelir. Ancak tecrübe uçuşu esnasında iniş takımları ve pervanesi kırılır. Diğer iki uçak ise gizlice kara yolu ile Polatlı 'ya getirilir. İnebolu üzerinden getirilen yedek parçalar ile onarılarak uçar duruma getirilirler ve 1. Tayyare Bölüğü 'ne verilirler. Her iki uçak ta Sakarya Meydan Muharebesi 'nde görev almış, biri Sakarya Savaşı sırasında 18.8.1921 tarihinde yanarak düşmüş ve mürettebatı şehit olmuş diğeri de İstiklal Savaşı 'mızın devamı sırasında kaybedilmişdir.

    Bu uçaklar 'Erzurumlu Nafiz-1 ', 'Erzurumlu Nafiz-2 ', 'Erzurumlu Nafiz-3 ' ve 'Erzurumlu Nafiz-4 'olarak numaralandırılmışlar.


    Özellikleri/specifications:

    Mürettebat/crew: 2 , motor/engine: Fiat AN.12, 6 silindir sıra motor/6 cyl. in-line engine, gücü/power: 300HP, Kanat açıklığı/wingspan: 12.30m, uzunluk/length: 8.80m, yükseklik/height: 3.30m, azami ağırlığı/max to weight: 1720kg, azami hız/max speed: 175km/h, menzil/range: 550km, silah donanımı/armament: 1 x MG (Lewis)

  4. 2007-10-12 #4
    AVIATIK B 1

    1668 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi
    1669 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi


    1670 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi
    1671 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi


    Aviatik B.1 1914 yılında Alman Automobil und Aviatikwerke AG tarafından yapılan ve aynı yıl hizmete giren bir keşif uçağıdır. Bir adet Aviatik B.1 Antalya 'daki İtalyan tüccarlardan satın alınmış ve Plt. Vecihi Hürkuş tarafından 7.2.1922 'de Akşehir 'e getirilmiştir. Bu uçak Türk havacıları tarafından 'Karga ' olarak adlandırılmıştır. 1923 yılında da İtalya 'dan Fiat motorlu 5 adet Aviatik daha satın alınmıştır ancak bu motorlarda sık sık yangın çıkması nedeniyle Mercedes motorlarla değiştirilmiştir. Bu uçaklar 2. Tayyare Bölüğü 'ne verilmiş, bilahare okul uçağı olarak kullanılmışlardır. Bunlardan bir tanesinin adı Serçe'dir. 1924 'de hizmet dışı kalmışlardır.

  5. 2007-10-12 #5
    ALBATROS C XV

    1672 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi

    1673 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi




    1674 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi


    Alman yapımı Albatros C-15, Albatros C-12 'nin geliştirilmiş bir modelidir. İlk uçuşunu 1917 'de yapmış, 1918 'de Alman Silahlı Kuvvetleri 'nde görev almaya başlamıştır. Türkiye 'de 1922 yılında hizmete giren Albatros C-15 'in enteresan bir hikayesi vardır. Ankara Hükümeti 'nin iki elemanı, Saffet Arıkan ve Nuri Conker Beyler halkın bağışlarıyla savaş uçağı alabilmek için Almanya 'ya giderler. Almanya 'daki Türkler de önemli miktarda bağışta bulunur. Burada 21 adet kullanılmış Albatros C-15 bulurlar. Ancak bu uçakların düşmanın ve işgal kuvvetlerinin eline geçmemesi için çok uzun ve zor bir yol seçilir. Uçaklar karayoluyla Rusya 'ya getirilirler; oradan da deniz yoluyla Samsun 'a. 29.07.1922 'de Yüzbaşı Sadettin Bey 'in komutasında pilot, makinist ve teknisyenden meydana gelen dört kişilik bir grup mümkün olan en çok sayıda uçağı onarıp Ankara 'ya getirmek üzere Samsun 'a gönderilirler. Ancak hurda halindeki uçaklardan iki faal uçak meydana getirebilirler.Bu uçaklar Batı cephesi komutanlığı emrine verilirler ve Büyük Taarruz 'da görev alırlar. Bu iki uçak 1923 'e yılında görev dışı kalmıştır.

    Özellikleri/Specifications:


    Mürettebat/crew:2, motor/engine: 1 x Mercedes D.IVa , gücü/power: 160 HP, kanat açıklığı/wingspan: 14.34m, uzunluk/length: 8.84m, yükseklik/height: 3.24m, azami hız/max.speed: 175 km/h, tavan/ceiling: 5250m, silah donanımı/armament: 1 x Vickers MG & 1 x Madsen MG

    Not/note: Alman modellerinde önde 1 ad. 7.92mm Spandau, arkada 1 ad. 7.92mm Parabellum bulunmaktaydı/ The German versions were equipped with a 7.92mm Spandau in the front and a 7.92mm Parabellum on the back seat.



  6. 2007-10-12 #6
    DE HAVILLAND DH 9 Keşif-Eğitim-Bombardıman

    1675 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi
    1676 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi


    1677 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi

    1678 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi



    1679 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi


    Mr De Havilland tarafından projelendirilen DH-9 İngiliz Aircraft Manufacturing Co.Ltd. tarafından üretilmiştir . DH.9 'lar DH-4 'lerin geliştirilmiş bir varyasyonu olup 1917 'de İngiltere 'de hizmete girmiştir. Türk Hava Kuvvetleri 'nde bu uçaklardan dört adet görev almıştır. Bu uçaklardan birincisi Sakarya savaşı öncesi yolunu şaşırarak Kuşadası civarına inen bir Yunan DH.9 'udur. Bu uçağın yerinde onarılması ve uçurularak Türk hatlarına getirilmesi için pilot Vecihi (Hürkuş) ve Baş makinist Eşref (Koçman) Muğla 'ya gönderilmiştir. On gün içinde onarılan uçak 23 Ağustos 1923 'de pilot Vecihi tarafından uçurularak önce Ankara 'ya bilahare Malıköy 'deki 2. Tayyare Bölüğü kararğahına getirilmiştir. İstiklal savaşı 'mız boyunca görev yapan bu uçağa 'İsmet ' adı verilmiştir. 9 Eylül 'de İzmir 'in kurtuluşundan sonra Seydiköy havaalanında 3 adet sağlam Yunan DH.9 'u ele geçirilmiştir. Bunun haricinde 10 adet DH.9 oluşturacak kadar malzeme de Alsancak garındaki vagonların içinde bulunmuştur. 1925 yılına kadar hizmette kalmışlardır.

    DH-9 specs/doneleri:

    Mürettebat/crew:2 , motor/engine: 1 x Siddeley-Puma, gücü/power:220HP , kanat açıklığı/wingspan: 12.93m, uzunluk/length: 9.04m, yükseklik/height: 3.18m, azami kalkış ağırlığı/max. take-off weight: 1513 kg, azami hızı/max.speed: 180 km/h, azami tavanı/max.ceiling: 5300 m., silah donanımı/armament: 1 x Vickers MG (öne doğru sabit/forward looking fixed) ve 1 ad. Lewis MG (arkaya doğru, döner/rear looking, rotary)

  7. 2007-10-12 #7
    BREGUET XIV A 2

    1680 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi

    1681 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi

    1682 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi


    Breguet.14 'ler, SPAD ve Nieuport 'larla birlikte 1.Dünya Savaşı 'nda rol almış Fransız tayyarelerinin en tanınmış olanlarındandır. Fransız 'lar tarafından üretilmiş, zamanının en başarılı bombardıman uçağıdır. ABD, İngiltere gibi birçok ülke tarafından lisans altında üretilmiş, 1920 'lerin sonlarına kadar kullanılmıştır.


    Breguet firması savaşın ilk yıllarında BM.4 ve Breguet.5 'leri ürettikten sonra bir süre siparişsiz kaldı. Bu arada da kendi dizaynı olan 'AV ' modelini geliştirdi. Bu model alt kanat altındaki kızaklarda bomba taşıyabiliyordu ve o zaman için önemli bir yenilikti. Gövde yapımında da oldukça büyük oranlarda duralumin kullanılmıştı. Ocak 1917 'de deneyler tamamlanıp AV.2 'ler hizmete girince çağdaşı olan Alman ve İngiliz uçaklarından çok daha üstün olduğu görüldü.


    1916 yılının Kasım ayında Fransız hükümeti iki kişilik kara birlikleri koordinasyon uçağı 'A ', üç kişilik uzun menzilli keşif uçağı 'A1 ', iki kişilik av uçağı 'C ' ve üç kişilik bombardıman uçağı 'D 'nin geliştirilmesi için emir verdi. Breguet firması bu talebe 'AV ' modelinin varyasyonları ile cevap verdi. 'A ' gereksinimi Breguet 14.A2 ile karşılanmıştı. Av modeli ise daha ileride Breguet 17 olarak çıkacaktı. Diğer modellerin prototipleri yapıldıysa da bir müddet sonra bunlardan vazgeçildi.


    Türk Silahlı Kuvvetleri 'nde toplam 18 adet Breguet 14.A2 görev yapmıştır. Bu uçaklardan ilki 21 Eylül 1921 'de Yunan Kuvvetleri 'nden ele geçirilmiş mecburi iniş yapmış bir uçaktır. İkincisi ise yine Yunan 'lılardan 26 Ağustos 1922 'de vurulmak suretiyle ele geçirilmiştir. İlk ele geçirilen uçağa 'Sakarya ', ikincisi ise 'Garipçe ' isimleri verilmiştir.

    Cumhuriyet 'in kuruluşunu müteakip 1924 yılında Fransa 'dan 16 adet Breguet 14.A2 satın alınmıştır. Uçaklar demonte olarak getirilmiş ve montajları 1924 Aralık ayında Gaziemir 'de yapılmıştır. Bu uçaklar 1926 yılına kadar görevde kalmıştır.


    Özellikleri/specifications:

    Mürettebat/crew:2, motor/engine: 1 x Renault 12Fex in-line/sıra motor, gücü/power: 300HP, kanat açıklığı/wingspan: 14.37m, uzunluk/length: 8.87m, yükskelik/height: 3.33m, boş ağırlık/empty weight: 1030kg, azami ağırlık/max weight: 1565kg, azami hız/max speed: 185 km/h, tavan/ceiling: 6100m, havada kalış süresi/airborne endurance: 2 ¾ hr, silah donanımı/armament: 3 x 7.7mm MG (1 ad. öne bakan sabit ve senkronize, 2 ad. Arka kokpitte döner/ 1 x front firing fixed & senchronized, 2 x on rear cockpit rotary), 4 x 120mm bomba/bombs

  8. 2007-10-12 #8
    BREGUET XIV B 2

    1683 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi

    1684 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi

    1685 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi


    Breguet 14.A2 modelinden iki kişilik bombardıman modeli olan Breguet 14.B2 geliştirildi. Bu modelin dış görünüş itibariyle A2 'den çok ufak farklılıkları bulunuyordu. Örneğin iniş takımları güçlendirilmiş, alt kanat biraz büyütülmüştü. Alt kanadın altlarında bomba taşımak için kızaklar bulunuyordu. Bazı tiplerde de arka kokpitin her iki yanında percere vardı.

    Türk Hava Kuvvetleri 'nde toplam 14 adet Breguet 14.B2 görev yapmıştır. Bu uçakların tamamı Adana 'yı terk eden Fransız Kuvvetleri 'nden, Ankara Andlaşması gereğince bez hangarları ile birlikte satın alınmıştır. Bu 10 uçakderhal Konya 'ya getirilerek rasıt mahallerine eski makinalı tüfekler monte edilmiştir. Uçakların tamamı 2. Tayyare Bölüğü 'nde görevlendirilen bu uçaklar 21 Mayıs 1922 tarihinde Akşehir 'e Cephe Komutanlığı 'na gönderilmiştir. Bu uçaklardan ikisi uçak alımı için yaptıkları bağışlardan dolayı 'Erzurumlu Nafiz ' ve '174.Alay ' olarak adlandırılmışlardır. Diğer dört uçak ise Büyük Taarruz ve İzmir 'in Kurtuluşu sonucu geri çekilen Yunan Kuvvetleri 'nden ele geçirilmiştir.

    Özellikleri/specifications:
    Mürettebat/crew: 2, motor/engine: 1 x Renault 12Fcx, gücü/power: 300HP, kanat açıklığı/ wingspan: 14.36m, uzunluk/length: 8.87m, yükseklik/height: 3.33m, boş ağırlık/empty weight: 1017kg, azami ağırlık/max weight: 1796kg, azami hız/max speed: 195 km/h, tavan/ceiling: 6200m, havada kalış süresi/airborne endurance: 2 ¾ hr, silah donanımı/armament: 3 x 7.7mm MG (1 ad. öne bakan sabit ve senkronize, 2 ad. Arka kokpitte döner/ 1 x front firing fixed & senchronized, 2 x on rear cockpit rotary), 32 x 120mm bomba/bombs (370kg)

  9. 2007-10-12 #9
    NIEUPORT 24

    1686 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi

    1687 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi

    1688 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi


    Nieuport 24, Birinci Dünya Savaşı 'nın meşhur Fransız uçağı Nieuport 17 'nin geliştirilmiş modelidir. 1917 'de hizmete giren uçağı Nieuport 27 takip etmiştir. Nieuport 24 ve 27 'ler İstiklal Savaşı 'nda faal görev almamışlardır. Büyük Taarruz 'un ardından geri çekilen Yunan Kuvvetleri 'nden 1922 Eylül 'ünde Gaziemir Havaalanı-İzmir 'de 1 adet ele geçirilmiştir.


    Özellikleri/specifications:

    Mürettebat/crew: 1, motor/engine: 1 x LeRhone 9JB , gücü/power: 130 HP, kanat açıklığı/ wingspan: 8.21m, uzunluk/length: 5.87m, yükseklik/height: 2.40m, boş ağırlık/empty weight: 355kg, azami ağırlık/max weight: 547kg, azami hız/max speed: 176 km/h, tavan/ceiling: 5500m, havada kalış süresi/airborne endurance: 1 ½ hr., silah donanımı/ armament: 1 x MG (Vickers)

  10. 2007-10-12 #10
    NIEUPORT 27

    1689 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi

    1690 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi

    1691 - Dünden Bugüne Uçaklarımız - Kurtuluş Savaşı Dönemi


    Nieuport 27, Nieuport 24 'ün geliştirilmiş modelidir. Gövde olarak 24 'e çok benzemektedir. 1917 yılında hizmete giren uçağın yerini bilahare SPAD XIII almıştır. Bu uçak ta Nieuport 24 gibi İstiklal Savaşı 'nda aktif görev almamıştır. Büyük Taarruz 'un ardından geri çekilen Yunan Kuvvetleri 'nden 1922 Eylül 'ünde Gaziemir Havaalanı-İzmir 'de 2 adet ele geçirilmiştir. Bu uçaklara 'Ganimet-4 ' ve 'Ganimet-5 ' isimleri verilmiştir.


    Özellikleri/specifications:

    Mürettebat/crew: 1, motor/engine: 1 x LeRhone 9JB , gücü/power: 130 HP, kanat açıklığı/ wingspan: 8.21m, uzunluk/length: 5.87m, yükseklik/height: 2.40m, boş ağırlık/empty weight: 355kg, azami ağırlık/max weight: 547kg, azami hız/max speed: 176 km/h, tavan/ceiling: 5500m, havada kalış süresi/airborne endurance: 1 ½ hr., silah donanımı/ armament: 2 x MG (Vickers)

  Okunma: 8160 - Yorum: 9 - Amp