Photoshop Hakkında Herşey !!! - Delinetciler Forum

Photoshop Hakkında Herşey !!!

  1. Photoshop Araç Kutusu (Toolbox)

    Photoshop'u kullanmak için öncelikle yanda resmini gördüğünüz "Araç Kutusu" nu iyice öğrenmeliyiz.
    Araç Kutusuna ulaşmak için programın arayüzündeki Ana Menüsünden, Window>Show Tool ile Toolbox'ı açalım (Kapatmak için ise Window>Hide Tool yolunu seçiyoruz).

    Araç Kutusu, yandaki resminde görünen araçlarından başka araçları da içerir.
    Gizli olan bu araçlara, yanında " " işareti bulunan ikonların üzerinde mouse nuzu basılı tutup bir süre bekleterek açılacak olan yeni ikon penceresinden erişebilirsiniz.

    Bunlardan birini seçerseniz Araç kutusunda ki diğer ikon ile yerini değiştirecek, kullanmaya hazır hale gelecektir. Herbirinin yanlarındaki klavye kısa yol tuşlarını da görebilirsiniz.

    Şimdi "Araç Kutusu" üzerindeki ikonları sırası ile tanıyalım..


    Rectangular Marquee Tool", Kare, dikdörtgen çizmek için seçili alan yaratır. Klavye kısa yolu gördüğünüz gibi "M" tuşudur. Kare çizmek istersek, kare şeklini seçip, klavyemizdeki Shift tuşuna basılı tutarak imajımız üzerinde mause muzu sürüklemeliyiz. Aksi halde dikdörtgen alan seçer. Elliptical Marquee Tool, Şayet Daire çizmek istersek, daire şeklini seçip yine klavyemizdeki Shift tuşuna basılı tutarak imajımız üzerinde mause muzu sürüklemeliyiz. Aksi halde elips alan seçer.Diğerleri, tek pixel olarak yatay (Single Row Marquee Tool) veya dikey (Single Column Marquee Tool) alan seçmeye yarar.

    "Move Tool", Seçilen bir alanı veya Layer (Katman)'ı taşımanıza yarar.Otomatik seçim özelliği olduğu gibi imajın üzeründe iken sağ tuş yaparsanız hangi Layer de olduğunuzu da belirtir. Klavuzluk görevi vardır. (V)

    Lasso Tool", Kement Aracı denir. İmajınız üzerinde serbestçe çizerek alan seçebilirsiniz. Resmin belli noktalarını tek tek seçmenize Polygonal Lasso Tool ile yapabilirsiniz. Magnetic Lasso Tool ise kontrast ve renge duyarlıdır.

    "Magic Wand Tool", İmaj üzerindeki benzer renkleri seçim aracıdır. Benzer renkleri veya tonları seçebilirsiniz.

    "Crop Tool", Kesme Aracı denir. İmajınızdaki fazlalıkları kesmenize, fazlalıkları temizlemenize ve imajınızı serbest olarak döndürmenize yarar. ©


  2. 2007-03-24#2
    Slice Tool", Dilimleme Aracı, imaj üzerinde dilimler yaratmanıza yarar. İmajınızı dilimlere bölebilirsiniz. Slice Select Tool ise dilimleri seçmemizeyarar

    "Airbrush Tool", Yumuşak kenarlı hat şeklinde boyama yapmamızı sağlar. (Kalem hareketi sağlar.)(J)

    "Pencil Tool", Kalem Aracıdır. Airbrush Tool aksine sert kenarlı çizgiler çekmeye yarar. Adından da anlaşılacağı üzere Kalem olarak kullanılır. Paintbrush Tool ise Fırça etkisi sağlar ve boyama yapmamıza yarar.

    "Clone Stamp Tool", Istampa Aracı ile İmajın bir yerine Alt tuşu ile tıkladığımızda buranın resim ve doku örneğini alır ve bu örneği istediğimiz yere tıklayarak yapıştırmamızı sağlar. Pattern Stamp Tool ise hafıza-şablon (Pattern) olarak aldığımız görüntüyü kullanmaya yarar.

    History Brush Tool", İmajın arkaplan rengini kopyalayıp imaj üzerine seçilen alanı fırça etkisiyle boyar. Art History Tool ise kullanılan seçili alandaki farklı boyama stillerine bakıp onları taklit ederek, fırça etkisiyle boyama yapar.

    "Eraser Tool", Silme Aracı, imaj üzerinde beğenmediğiniz yerleri siler ancak silerken alttaki Layerdeki rengin vaya imajın görünmesini sağlar. Background Eraser Tool, arkaplan rengini silerek imajı transparent yapar. Magic Eraser Tool ise tek tıklama ile imajın arkaplan rengini silerek imajı tranparent yapar.

  3. 2007-03-24#3
    Paint Bucket Tool", Boya Kovası ile seçili alanı, Foreground denen renk değiştirme aracındaki üstteki renk ile doldurabilirsiniz. "Gradient Tool" ise iki yada daha çok rengin birbiri arasında yumuşak geçiş yaparak seçili alanın boyanmasını sağlar

    Blur Tool", İmaja kenarlardan dışa doğru belirsizlik hissi verir, Sharpen Tool, imajın kenarını dışa doğru keskinleştirme hissi verir, Smudge Tool, imajın rengini dağıtmak, renkleri birbirine karıştırma, leke hissi verir.

    Dodge Tool", İmajda aydınlanmış-ışıklanmış alan sağlar, Burn Tool, İmajda koyulaşmış-kararmış alan sağlar, Spone Tool, ise imajın renk doygunluğunu azaltıp, çoğaltmaya yarar.

    Path Companent Selection Tool - Direct Selection Tool", Pen Tool ile İmaj üzerinde herhani bir yerde seçim yaptığımızda vaya bir parça seçtiğimizde seçim noktalarını ve kontrol hatları ile kontrol noktalarını tespit ederler.

    Type Tool", İmaj üzerinde yazı (text) yazmamızı sağlar, Photoshop'un Yazı Editörüdür (T).

    "Pen Tool", Etkili ve denetimli seçim alanları sağlar, yapılacak imajın düzgün kenar rotaları-yönleri çizmemize izin verir. Uygulamalarda daha geniş açıklanacaktır.

  4. 2007-03-24#4
    "Rectangle Tool", en üstte Rectangular Marquee Tool bölümünde anlattığımız işlemleri yapar. Ancak bu araçın farkı Foreground denen renk değiştirme aracındaki üstteki renk ne ise uygulandığı yerde direkt o rengi kullanır ve maskeleme yapar. İsterseniz daha sonra üzerine çift tıklayarak rengi değiştirebilirsiniz. Resimde de görüldüğü gibi, köşeleri yuvarlatılmış, elips, poligonal olarakta kullanılır.Herbirinin kenarlıkları, yarıçapları "Tool Options Bar" 'dan ayarlanabilir. Line Tool, çizgi aracıdır. İstenilen kalınlıkta düz çizgiler çizer. Custum Shape Tool, Photoshop'un hazır şekiller listesini kullanmamızı sağlar.

    Notes Tool", imaja açıklayıcı yazı ve ses ekler. Ancak bu eklentiler sadece PSD formatında etkindirler.

    Eyedropper Tool", imaj için örnek renk seçmemizi sağlar. İmajın hangi rengine tıklarsanız o rengi alır. Color Sampler Tool, Info sekmesinde seçilen rengin değerini gösterir. Measure Tool, imajda iki nokta arasındaki uzaklığı ölçmemizi sağlar

    Hand Tool", ekrana sığmayacak şekilde büyültülen imajlarda görünmeyen yerlere ulaşmak için kullanılır.(H)

    "Zoom Tool", imajın istenilen bölümüne yakınlaşmayı veya uzaklaşmayı sağlar.(Z)

    Palet (Renk Seçim Aracı)", Foreground üstteki rengi, Background alttaki rengi belirtir. Defaunt renk (D) resimdeki gibidir. 'a tıklayarak da default ayarlara geçilebilir. 'a tıklayarak alttaki ve üstteki renkleri yer değiştirebilirsiniz(X). Ancak alttaki daima Background, üstteki daima Foreground olacaktır.

  5. 2007-03-24#5
    "Quick Mask Mode", Hızlı maskeleme yapmaya veya maskelemeden çıkmaya yarar.(Q)

    "Full Screen Mode", tam ekran yapar, eski hale gelir. (F)

    Jump to ImageReady", ImageReady'ye atlama yapar. Herhangi bir imajınız açıksa doğrudan ImageReady'e gönderip aynı imajda bütün katmanları, efektleri ve filitreleri ile ImageReady'de kullanıma hazırlar. (Ctrl+Shift+M)


    Katmanlar (Layers)

    "Layer" leri açmak için Ana Menüden, Window > Show Layers yolunu kullanıyoruz. (Kapatmak için ise Window > Hide Layers yolunu seçiyoruz.).
    Katmanlar olarak da ifade edilen Layer'ler Photoshop gibi resim işleme programlarının en önemli unsurlarıdır. İmajımızı hazırlarken yaptımız her desenin, yazının, grafiğin birbirine karışmaması, değiştirmek istediğimizde herbirine ayrı ayrı hükmetmemizi sağlarlar. İmajımızı hazırlarken, imaja ekleyeceğimiz her yeni parça ayrı bir katman (Layer) açılarak yapılmalıdır. Yani meydana getireceğimiz imajımız bir Üstüste Gelmiş Layer - Katmanlar - Bütünüdür.
    Bunu şöyle de açıklayabiliriz;nasıl ki bir sinema filmi çekilirken film kamerası şerit halinde ve her hareketi ayrı ayrı karelere çeker de ancak film oynatıldığı zaman perdede hepsi tek bir sahne imiş gibi görünürse Layer ler de aynı böyle bir filmin kareleri gibi ayrı ayrı hazırlanır ama yapılan imaj tek bir resimmiş gibi görünür.
    Tabiki bizim imajımızda -Katmanlarda- film kareleri gibi hareketlilik, animasyon yoktur. ))
    Bunun nedeni Photoshop'un sadece pixel tabanlı, bitmap resim işleme programı olmasıdır.
    Ancak pixel tabanlı imajlara da animasyon uygulamasını Adobe-ImageReady Programını incelerken göreceğiz. (Animasyonlu Banner vb.)
    Layer'lerin herbirisi birbirinden bağımsızdır.
    Onları istediğimiz gibi yerlerini değiştirebilir, herbirine ayrı ayrı çeşitli Effect'ler (Yeni adıyla "Layer Style" ) uygulayabilir, saydamlaştırıp, altındaki layerin görünmesini sağlayabilir yada imajımızda görünmesini iptal edebiliriz.

    Şimdi bu anlattıklarımızı uygulamalı olarak görelim:
    Açılan New penceresi ile yeni açılacağımız dökümanımızın hangi özelliklerde olacağını belirliyoruz.
    Bu Pencereyi biraz açıklayalım, Name kısmını dökümanınıza (imajınıza) bir ad vermek için kullanabilirsiniz. Image Size Bölümünde, imajımızın genişliğinin (Width), yüksekliğinin (Height) pixel cinsinden ne olacağını yazacağız. Bütün resim işleme programları gibi Photoshopta da ölçü birimi pixel olduğundan bu kısmın pixels olarak kalması çok önemlidir. Resolution penceresi ise imajımızın pixels/inch olarak çözünürlüğünü belirliyoruz. Bu sayfalarda Photoshop ile web sayfalarımızda kullanılacak imajları düzenleyeceğimizi var sayarak ve imajımızı web de yayınlayacağımızı düşünerek monitör çözünürlükleri de 72 pixel olduğundan Resolution bölümünün mutlaka 72 pixels/inch olması gerekiyor. Yani monitör de 1 inc (2,54 cm) lik bir alanda de 72 pixel görünecektir. Mode Kısmı, yine monitörler açısından ekran görüntü renkleri olan RGB Color olarak kalacaktır. Contents Bölümünü imajımızın arkaplan rengini belirleyeceğimiz bölümdür.Yani imajımız hangi renk üzerine oturacaktır? Bu bölümde White, Background,Transparant olarak 3 seçenek görüyoruz. Whiteeçilirse arka plan renginin Beyaz olur, Background: Araçlar Kutusunu açıklarken sözü edilen Renk Seçim aracında (Palet'te) alttaki rengi ifade eder



    NEW PENCERESİNİN KULLANIMI


    Yan taraftaki resimde görüleceği üzere, Background (Alttaki Renk) Kırmızı, Foreground (Üstteki Renk) Sarı dır. Resimdeki Kırmızı nın olduğu yere hangi rengi verip, "Contents" bölümünde, Background seçeneğini işaretlersek imajımızın arka plan rengi o renk olur. İsterseniz, 'a tıklayarak Background Sarı, Foreground Kırmızı olarak renkleri yer değiştirebilir (Klavyedeki X Tuşu) yada 'a tıklayarak da default ayarlara (Background Beyaz, Foreground Siyah) geçebilirsiniz. (Klavyedeki D Tuşu)

  6. 2007-03-24#6
    Transparet: Seçilirse, imajımızın arka plan rengi olmayacak, imaj penceresi zemini yandaki resimdeki gibi görünecektir.Transparent olan imajlar, yerleşecekleri web sayfalarının arka plan rengi () ne olursa olsun o renk ile uyumlu olacaklardır.

    New Penceresindeki ilgili yerleri düzenledikten sonra OK Tuşuna basıp Nihayet Nihayet yeni imajımızı açıyoruz ve Layer lere devam ediyoruz. Şayet Layer sekmesi görünmüyorsa Ana Menüden, Window > Show Layers ile Layerlerimizi aktif hale getiriyoruz. İlk açılışta Layer Penceresi görüntüsü yandaki gibidir.

    Şimdi imajımıza yeni bir Layer ekleyerek, Layer Penceremizi biraz daha iyi tanımaya çalışalım.


    Ana Menüden Layer > New > Layer ile yeni bir Layer açalım. (Shft+Ctrl+N).
    *Yeni Layer i, ayrıca Layer Penceresinin altında bulunan 'a tıklayarakda açabiliriz.
    New Layer Penceresini incelersek,
    Name: Yeni Layer'ımıza bir isim verebiliriz.
    Group With Previous Layer: Alttaki Layer ile beraber hareket ettirmek istersek burayı işaretliyoruz.
    Color: Yeni Layer'ımızı diğerler layer lardan ayırabilmek için bir renk seçebiliriz.
    Mode: Altındaki layer ler ile çalışma tarzını buradaki listeden seçebiliriz.
    Opacity: Layer ımızı saydamlaştırmak, şeffaflaştırıp, altındaki layer'ın görünmesini sağlamak için % değeridir. 100% değeri Layer ımızın mat, saydamlaşmamış halidir. Bu değeri % cinsinden düşürdükçe saydamlaşarak alttaki Layer ın görüntüsünü açar. İki Layer beraber görünürler.


    Alttaki 1.Layer kırmızı, Opacity değeri: %100, Üstteki 2.Layer Yeşil. Opacity değeri: %100

    Alttaki 1.Layer kırmızı, Opacity değeri: %100, Üstteki 2.Layer Yeşil. Opacity değeri: %36

    Layer penceremiz daha yakından tanımak için yandaki resmi inceleyelim:
    1-Göz (Indicates layer visibility): Layeri görmemizi sağlar, şayet mause ile gözün üzerine tıklayıp kapatırsak o layer'i imajımızda göremeyiz. Açık olan Layer'i gösterir.
    2-Fırça (Indicates painting on layer or layer mask): Hangi Layer de işlem yapılıyorsa orada belirir.Çalıştığımız Layer'i gösterir.
    3-Efekt Uygulaması (Add a layer style): Layer ımıza çeşitli efektler uygulamamızı sağlar. Tıkladıktan sonra açılan pencereden bir efect seçersek seçtiğimiz efektin işaretlendiği Layer Style penceresini açar.
    4-Maskeleme Aracı (Add a mask): Layer e mask ekler.
    5-Yeni set yaratma Aracı (Create new set): Daha sonra inceleyeceğiz.
    6- Renkleri ve Tonlarını değiştirme Aracı (Create new fill or adjustment layer): Mecut renklerimizde çok güzel değişiklikler yapmamızı sağlayan özellikleri çalıştırır. Uygulamalarda daha çok inceleyeceğiz.
    7-Yeni Layer Yaratma Aracı (Create a new layer): İmajımıza yeni bir layer ekler.
    8-Layer'i silme Aracı (Delete layer): İptal etmek istediğimiz için işaretlediğimiz layer i siler.
    9-Layer seçenekleri: Buradan yeni Layer yaratabilir, seçilen Layer in kopyasını çıkarabilir, Layer i silebilir, Layer özelliklerini görebilir, Layer Style de Blending Seçeneklerine ulaşabilir, Layer leri birbirleri ile birleştirebilirsiniz.
    10-Opacity: Yukarıda anlatınan Matlık değerini ayarlayabilirsiniz.
    11-Mode: Yukarıda anlatılmıştır.
    12-Layer'deki transparent pixel leri kilitler.
    13-Layer'in üzerinde herhangi bir boyama işlemini engeller.
    14-Layer sağ-sol, aşağı-yukarı hareketini kilitleyerek engeler.
    15-Layer'i bütün müdahalelere karşı kilitler.

  7. 2007-03-24#7
    Bir kaç küçük uygulama yaparak Layer penceresini biraz daha yakından tanıyalım;
    Daha önceden gördüğümüz gibi, şayet kapalı ise, Ana Menüden, Window > Show Layers ile Layer penceresini açalım.
    Yeni bir imaj başlamak için Ana Menüden File > New ' seçiyoruz, yada Ctrl+N klavye kısa yolunu kullanarak dökümanımızı açıyoruz. Önceden gördüğümüz New Penceresi karşımıza geliyor. Ayarlarımızı yapalım, Name bölümüne bir isim yazabilirniz veya boş bırakabilirsiniz. Nasılsa kayıt sırasında bir isim vereceksiniz! Biz yine "Photoshop-Layers" yazıyoruz.
    Width bölümüne 250 yazıyoruz, Height bölümüne de 250 yazıyoruz pixels ler olduğu gibi kalıyor. Resulation 72 pixels/inch, Mode: RGB Color, Contents de ise White'ı işaretliyoruz. Bu verdiğimiz değerlere göre imajımız, 250 x 250 Pixels ölçüsünde yani Kare şeklinde, 72 pixels/inch çözünürlükte, RGB (Red:Kırmızı, Green:Yeşil, Blue:Mavi'dir. Monitörler için Ana Renkler modu) Renk modunda ve beyaz zeminli olacaktır. OK deyip imajımızı açıyoruz. Çizimlerimizi daha düzgün yapmak için, mesafelerini ayarlamak içinimajımızın etrafına Ruler (Cetvel)'i açmamızda fayda vardır (View > Show Rulers).
    Burada bir hatırlatma yapalım, eğer Photoshop'a çok yabancıysanız, bu anlattıklarımız size çok tuhaf gelebilir. Bu nedenle öncelikle Photoshop Programını edinip, makinanıza kurmanız ve bir süre sağını solunu iyice kurcalayıp, aşina olmanız gereklidir.

    İmajımızı Açıyoruz. (Ruler-Cetvel Görünüyor.) [İmaj Penceresi]

    İmajımızı çizmeye başlayalım; Öncelikle Layer Penceresinden tuşuna basarak yada Layer > New > Layer ile yeni bir Layer açalım. (Shft+Ctrl+N). Bu yeni layerimızın üzerine sağ tuş ile tıklayarak açılan pencereden Layer Properties i seçip Name kısmına, "Daire" yazalım. Böylece Yeni Layer ımıza "Daire" adını vermiş olduk.
    Daha sonra Tool Box dan Marquee Tool dan Elliptical Marquee Tool u seçerek "Daire" Layer ımızın içine istediğimiz boyutta bir daire çizelim. Düzgün bir daire çizmek için bir elimiz de mause ile daireyi çizerken diğer elimizi de klavyemizde shift tuşuna basılı tutalım (Çizim Bitene Kadar!). Eğer Shift tuşunu basılı tutmazsak çizimimizin elips olacağını, tam daire yapmak için çok uğraşacağımızı hatırlatırız. Şimdi çizdiğimiz bu daireyi boyamak için Swatches penceresinden bir renk seçelim. (Window > Show Swatches) Biz burada Kırmızı'yı seçtik (RGD Red). Renk Değişim Aracında (Palet'te) üstteki renk "Foreground" Kırmızı oldu. Tekrar Tool Box dan bu defa Paint Bucket Tool'u seçerek dairemizi seçtiğimiz kırmızıya boyamak için seçili alanın üzerine bir kere tıklıyoruz. İşte bu kadar. Artık "Daire" isimli Layer ımız da Kırmızı renkte bir Dairemiz var.
    Tekrar Layer Penceremize gidip, basarak ikinci bir Layer açalım. Bu Layer ımıza da yukarıda bahsettiğimiz şekilde " Kare" adını verelim. Artık "Kare" adında ikinci bir Layer ımız oldu. "Kare" Layer ımız seçili iken (Mavi Renk) ( Göz ve Fırça açık - görünür olacak), tekrar Tool Box dan Marquee Tool aracına gidip bu defa Rectangular Marquee Tool u seçerek yine Shift tuşunu basılı tutarak istediğimiz büyüklükte bir kare çizelim. Eğer Shift tuşunu basılı tutmazsak çizimimizin dikdörtgen olacağını, tam kare yapmak için çok uğraşacağımızı bir kez daha hatırlatırız. Karemizi boyamak için tekrar Swatches penceresinden bir renk seçelim. Bu defa Lacivert'i seçtik(RGB Blue). Bu defa Renk Değişim Aracında (Palet'te) üstteki renk "Foreground" Lacivert oldu.Tekrar Tool Box'dan Paint Bucket Tool'u seçip, imajımızda seçili olan karemizin içine tıklıyoruz. İkinci Layer'imiz olan "Kare" isimli Layer ımız da da Lacivert renkte bir Karemiz oldu.
    Layer'leri daha iyi tanımak ve mantığını anlamak için "Kare" isimli Layer'imizdeki Kareyi Dairemizin üzerine sürükleyerek taşımak için Tool Box 'tan Move Tool aracını seçip , Karenin üzerine basılı tutarak Dairenin üzerine sürükleyerek taşıyoruz. Layer Penceresine dikkat ederek, gördüğünüz gibi İmajımızda, Layer sırasına göre Layer Penceresindeki alttaki "Daire" Layer'ında olan daire altta, üstteki "Kare" Layer'ında olan kare üstte duruyor.
    Arzu edersek bunların yerini değiştirmemiz de mümkündür. Yani Daireyi üste, Kareyi alta alabiliriz. Şöyleki; Layer penceresine gidelim, "Daire" Layer'ına tıklayalım, mause'umuz üzerinde iken basılı tutarak üstteki "Kare" Layarının üzerine sürükleyelim (Layer Order), artık Daire, Karenin üzerinde yer aldı. Layer leri yer değiştirmek için bunun tersini de, üssteki layer'i sürükleyerek alttaki layer'in altına taşımak suretiyle de yapabiliriz. Yani Layer ler birbirlerinin altına ve üstüne sürüklemek suretiyle taşınabilirler, böylece içlerinde çizili olan resimlerde birbirlerinin altında ve üstünde olmak üzere yer değiştirmiş olurlar (Layer Order).
    Yaptığımız imajımızı PSD Formatında kaydedelim ki tekrara açtığımızda Layer'lerimiz kaybolmamış -kapatılmamış- olsun. Aksi halde bütün Layer ler birleşecek, imajı açtığımızda Layer Penceresinde sadece tek bir "Background" 'da Kırmızı bir daire resmi ve Lacivert bir kare resmi görünecek, Daire ve Kare isimli 2 adet Layerler görünmeyecektir

    Anlatılanlara Göre Layer Penceremizdeki İşlemler:

    Swatches Penceresinden Renklerimizi Seçebiliriz.

    Layer Order" Yaparken Layer Penceremizdeki İşlemler:

    Palet de (Renk Seçim Aracı), Üst renkleri (Foreground)seçiyoruz.

  8. 2007-03-24#8
    Layer'e "Sağ Tuş" ile tıklarsak yeni özellileri açılır.

    Transparent Layer Seçimi yapabiliriz.

    Layerler ile ilgili bir kaç konuya daha değinmek gerekiyor. Bu bölümde Layer'i seçme "Select Layer Transparency" işlemini yani Layer'in Transparent Seçimini anlamaya çalışacağız. Hatırlarsanız evvelce Layer'in içindeki küçük pencerelerden bahsetmiştik. Örnek imajımızdaki "Kare Layer" 'ine dikkat edersek, küçük pencere içinde imajımızdaki mavi renkli kare şeklini görürüz.

    Buradaki mavi rengin etrafında karelere ayrılmış alanlar Transparent zeminleri ifade eder. Bunun anlamı şudur; layerdeki mavi renkli imaj altındaki Layerde ne renk varsa o rengin üzerinde kalır ve karelere bölünmüş alanlar alttaki imajın rengini alır. Örneğimizdeki imajımızda "Kare" adlı Layer seçili iken Fırça Aracı [Paintbrush Tool-(] ile mavi renkli karemizin dışından üzerine doğru başka bir renktte bir çizgi çizelim. Layer'in içindeki küçük pencere,

    şeklini alır. Yani çizdiğimiz şekil karenin dışından başlayarak içine girdi dolayısıyla mavi renkli kare şeklimizin dışına taştı. Oysaki biz, çizdiğimiz bu şeklin sadece mavi renkli karemizin içinde kalmasını, dışarıya taşmamasını istiyoruz. Bunun kolay yolu Layer'in içindeki pencereye sağ tuş ile tıklayarak

    (veya Ctrl+sol tuş ile tıklayarak), açılan pencereden "Select Layer Transparency" komutunu seçmekle imajımızdaki mavi renkli karemizi seçili hale getiriyoruz. Şimdi yukarıda bahsettiğimiz, Fırça Aracı ile boyama işlemini tekrar yapalım. Bu defa görüyoruz ki sadece seçmiş olduğumuz mavi renkli karemizin içine çizim yapabildik. karenin dışına ise Fırça Aracı çalışmadığı için herhangi bir çizgi çizemedik.

    Kısaca özetlersek, "Select Layer Transparency" komutunu ile imajımızda aynı Layer içinde ve sadece seçtiğimiz kısma müdahale edebiliyoruz.

    Photoshop 6.0'ın bizim için çok faydalı bir özelliğini daha inceleyelim. Ana Menüden, Layer/Arrange ile Arrange'ı açalım. Arrange, Layerlerdeki şekillerimizin imaj penceresinde ayarlamak, düzenli bir şekilde sıraya sokmak, birbirleri arasındaki yerlerini düzenlemek için kullanacağımız çok kolaylıklar sağlayan bir özelliktir.
    Bring to Front: Seçtiğimiz Layer'i Layer Penceresinin en üst sırasına taşır.
    Bring Forward: Seçtiğimiz Layer'i Layer Penceresinde bir üst sıraya taşır.
    Send Backward: Seçtiğimiz Layer'i Layer Penceresinde bir alt sıraya taşır.
    Send to Back: Seçtiğimiz Layer'i Layer Penceresinin en alt sırasına gönderir. (Background'un üstüne.)
    *Hatırlatma yapalım, biliyorsunuz ki Layer Penceresinde, üstte olan Layere ait resim, imaj penceresinde de bir alttaki Layer resminin üstünde yer alır. Biraz karışık oldu alt-üst derken, ama sizler deneyerek daha kolay anlayabilirsiniz... :-))

    Tekrar Ana Menüden, Layer > Aling Linked ile Aling Linked'i açalım.
    Aling Linked, zincir ile link yaptığımız Layerlere ait imajların imaj penceresinde düzenlenmesini, hizalanmasını sağlar. Arrange'den farkı ise buradaki değişiklik Layer Penceresinde değil de sadece imaj Penceresinde olur. Yani Layerlerin sırası değişmez. Seçilen Layerden hangi Layer'e ile link veridi ise link verilen Layer'e ait resim seçilen Layerdeki resme göre imaj penceresinde hizalanır, düzenlenir. Bu özellik, "Araç Seçenekleri Çubuğu"ndan da kontrol edilebilirler.

  9. 2007-03-24#9
    Transparent Layer Seçimini" örnek imajımızın, imaj penceresinde inceleyelim.

    Bunları Açıklayalım;
    Top Edges: İmaj Penceresinde, link verilen resmi seçili Layer'e ait resmin hizasına çekerek, üst kenarına hizalar.
    Vertical Centers: İmaj Penceresinde, link verilen resmi seçili Layer'e ait resmin hizasına çekerek, dikey olarak ortalar.
    Botton Edges: İmaj Penceresinde, link verilen resmi seçili Layer'e ait resmin hizasına çekerek, alt kenarına hizalar.
    Left Edges: İmaj Penceresinde, link verilen resmi seçili Layer'e ait resmin (kendi hizasına çekmeden), sol kenarına hizalar.
    Horizonal Centers: İmaj Penceresinde, link verilen resmi seçili Layer'e ait resmin (kendi hizasına çekmeden), yatay olarak hizalar.
    Right Edges: İmaj Penceresinde, link verilen resmi seçili Layer'e ait resmin (kendi hizasına çekmeden), sağ kenarına hizalar.

    Daha iyi anlamak için İZLEYİN

    Arrange" özelliği ile Layerleri alta ve üste taşıyabiliriz

    Alink Linked" ile resimlerimizi hizalıyoruz

    Filtreler

    Photoshop için bir çok firma tarafından çeşitli "Filter" ler hazırlanmış olmakla beraber biz burada sadece Photoshop'un kendi orijinal filitrelerini (Photoshop-Plug-Ins) inceleyeceğiz. Aslında diğer firmaların hazırladıkları filitreler de Photoshop'un orijinal filitrelerinden çok farklı şeyler yapmazlar. Ancak birkaç etkiyi bir arada yapabildikleri için zaman kazandırdıkları ve kullanımları daha kolay oldukları için bunlardan bazıları tercih edilebilir. Ama yine de en güzel etkileri Photoshop'un Orijinal Filitreleri ile elde edebileceğimizi hatırlatalım.
    Filitrelere ulaşmak için Ana Menüden Filter ' i seçiyoruz. Yan tarafta gördüğünüz Photoshop Orijinal Filitrelerini gösteren liste açılır. Dikkat ettiğiniz gibi bunlar Ana Flitrelerdir. Herbirini kendi içlerinde bölümleri vardır. Şimdi bunları açıklamaya çalışalım;
    Artistic:
    Colored Pencil: İmajda bir renk haritası çıkararak baskın olan renkleri alarak fırça darbeleri oluşturur. Feather seçilirse yağlı boya etkisi verir.
    Cutout: İmajımızdaki köşeleri basitleştirerek detayını azaltıp yarattığı köşeler ve çizgilerde anti-alias özelliği nedeniyle yumuşak hatlar oluşturur. Yüksek kontrastlı grafiklerde iyi sonuç verir.
    Dry Brush: Kuru boya etkisi verir. Renk geçişlerini en aza indirip kenarları rastgele büker, anti-alias etkisi verir.
    Film Grain: Bir tür kirlenme etkisi vererek beyaz kirler aydınlatır, siyah kirler koyulaştırır. Yazılar üzerinde iyi etkiler verir.
    Fresco: Kontrastı yüksek bir görüntü verir. Kenarlar daha keskin, koyu renkler daha koyu olmakla birlikte "Dry Brush" a benzemektedir.
    Neon Glow: Uygulandığı bölgenin renklerine göre 2-3 renk tonu içeren sonuçlar yaratır.
    Palette Knife: Paletteki renk sayısını azaltarak keskin hatlı, az renkli bir imaj yaratır.
    Poster Edges: İmajımızı posterize ederek renk sayısını azaltır. Kenarlara siyah detaylar ekler.
    Rough Pastels: İmajımızın kenarlarını geliştirir. Bunun için bir doku dosyası kullanır.
    Smudge Stick: Birbirine karışmış renklerdeki bir bezin kağıt üzerine etkisi gibi sonuç verir.
    Sponge: Buzlu cam etkisi vb. etkiler verir.
    Underpainting: Kumaş kaplama havası verir.
    Water Color: İmajımızın kenarlarına sulu boya etkisis verir. "Fresco" ya benzer.
    Blur:
    Blur: Yumuşatma, bulanıklaştırma etkisi verir. Standart değere uygular.
    Blur More: "Blur" etkisini standart değerin üzerinde uygular.
    Gaussian Blur: Photoshop'un en çok kullanılan filitresidir. Bulanıklaştırma ve yumuşatma etkisini istediğiniz gibi ayarlayabilirsiniz.
    Motion Blur: Hareketli bir kameranın yakaladığı görüntüyü simule eder. Hareketin şiddeti ve yönü belirlenebilir.
    Radial Blur: Çok özel bir kamera efektidir.
    Smart Blur: İmajımızdaki kenarları tespit ederek, "Gaussian Blur" etkisini kenarlara dokunmadan iç bölgelere uygular.
    Brush Strokes:
    Accented Edges: Küçük imajlara uygulanmasında fayda olan kenarlara doku ekleyen geliştirme filitresidir.
    Angled Strokes: Kenarları sertleştirip ana hatlara dikkat çeker.
    Crosshatch: İmajı geliştirmek için rastgele dokular ve zigzaglar yaratır.
    Dark Strokes: Koyu renkli set kenarlar üretir.
    Ink Outlines: İmaj kenarlarına mürekkep bulaşmış havası verir.
    Splatter: Sudaki yansıma etkisi verir.
    Sprayed Strokers: Kenarlarda yatay veya dikey deformasyonlar yaratır.
    Sumi-e: Yazılarda (Text) kullanırak hoş görüntüler elde edilir.
    Distort:
    Diffuse Glow: Aydınlık alanlara gölgeler verir.
    Displace: Seçtiğimiz ikinci bir imaj (PSD Formatlı) ile etki eden grafiğin tüm pixellerini düzenleyen bir flitredir. Kullanımı biraz karışıktır.
    Glass: İmajımıza eğrilmiş cam kaplaması yapar.
    Ocean Ripple: Su dalgalarının verdiği etkiyi yapar.
    Polar Coordinates: İmaja iki çeşit bükülme etkisi verir.
    Ripple: Küçük su dalgaları etkisi verir.
    Shear: Verdiği eksen üzerindeki noktalar ile dikey doğrultuda imaja eğrilik vermeyi sağlar.
    Spherize: Deformasyonları küresel yapmamızı sağlar.
    Twirl: Girdap hareketi etkisi yapar.
    Wave: Su dalgası gibi yumuşak bir deformasyon sağlar.
    ZigZag: Zigzaglar, su dalgaları oluşturur.
    Noise:
    Add Noise: Belirttiğiniz yoğunlukta pixelleri rastgele ekler.
    Despeckle: Tarayıcı ile tarattığınız fotoğraflardaki kirleri yok eder.
    Dusk & Scratches: Renkleri birbirine yaklaştırarak contrast'ı azaltır.
    Median: Pürüzsüz yüzeylerin oluşmasını sağlar. En çok kullanılan filitrelerden biridir.

    Pixelate:
    Color Haftone: İmajımızı renk sayısı az, düşük kalitede bir hale getirir.
    Crystallize: İmajımızı renkli hücrelere bölerek petek gibi bir doku yaratır.
    Facet: İmaj içindeki kenarlardan anti-aliasing'i kaldırır.
    Fragment: İmajımızda deprem etkisi yaratır.
    Mezzotint: İmajımıza kirlilik ekleyecek rastgele noktalar üretir.
    Mosaic: İmajımızı kareselleştirir. Düşük çözünürlükte zoom yapmış gibi bir hava verir.
    Pointtillize: Doku yaratmaya yardımcı olur, uygulanan bölgeyi noktasallaştırır.
    Render:
    Clouds: Fırça ve zemin rengini kullanarak bulut etkisi veren doku çalışmalarında sık kullanılan bir filtredir. Boş bir Layer de kullanılması daha iyi olur.
    Differance Clouds: "Clouds" filitresine benzer. Uygulandığı yüzeyin karşıt renklerini alarak bulut etkisi yaratır.
    Lens Flare: Photoshop'un en çok kullanılan filitrelerinden birisidir. Kamera objektifine ışık vurmasıyla oluşan sanal hüzmeleri simüle etmemizi sağlar.
    Lighting Effects: Buda Photoshop'un en çok kullanılan filitrelerinden birisidir. Herhangi bir yüzeye ışık efekti vermeyi sağlar.
    Texture Fill: Bir PSD dosyasını desen olarak döşemeye yarar.
    Sharpen:
    Sharpen: İmajdaki kenar ve köşeleri belirginleştirir.
    Sharpen More: Daha şiddetli bir "Sharpen" etkisi sağlar.
    Sharpen Edges: Düşük şiddette "Sharpen" etkisi yapar.
    Unsharp Mask: Kenarların keskinliğini azaltır.
    Sketch:
    Bas Relief: Kompleks çizgileri alıp iki renkli bir imaj yaratır.
    Charcoal: Siyah ve beyaz renkleri kullanarak kara kalem çalışması benzeri üretilebilir. Görüntünün contrast'ı çok fazla olur.
    Chalk and Charcoal: Paletteki backgrond ile tebeşir etkisi, foreground ile "Charcoal" etkisini birleştirir.
    Chrome: Metal etkisi sağlar.
    Conte Crayon: Renk sayısını 6 ya indirir ve doku ekler. Contrast'ı yüksek imajlarda iyi sonuçlar verir.
    Graphic Pen: İki renkli bir grafiği detay seviyesi düşük olarak yaratır.
    Halftone Pattern: "Graphic Pen" in gelişmişidir.
    Note Paper: Basit görüntüler sağlar.
    Photocopy: Renkleri azaltır.
    Plaster: Siyah, beyaz, gri tonlarda plastik etkisi yapar.
    Reticulation: Siyah-Beyaz kirli bir görüntü sağlar.
    Stamp: İki renkli sert kenarlı bir sonuç verir.
    Torn Edges: "Stamp" filitresine gri tonlar ekler.
    Water Paper: Su içindeki bir imajın sert hatlarını su üstüne çıkan bir mürekkep etkisi yaratır.
    Stylize:
    Diffuse: Pixelleri dağıtır.
    Emboss: En çok kullanılan filitrelerden biridir. Resmi gri yaparak üç boyutlu bir görünüm verir.
    Extrude: İmajı değiştirip farklı bir imaj yaratır.
    Find Edges: Kenarların kontrastını arttırır.
    Glowing Edges: "Invert" (tersyüz eder) edeceği uçları otomatik bulur.
    Solarize: Renk eğrilerine yaptığı etki ile imajı %50 koyulaştırır.
    Tiles: Kaplama yapar.
    Trace Contour: Kontur çizgilerini bulur, geri kalanları yok eder.
    Wind: Rüzgar efekti verir.
    Texture:
    Craquelure: Texture yaratır. Yazılarda iyi sonuç verir. Eskimiş yağlı boya tablo etkisi yaratır.
    Grain: "Add Noise" filitresi gibidir.
    Mosaic Tiles: Gelişmiş mozaik de denilebilir. "Craquelure" a benzer.
    Stained Glass: "Mosaic Tiles" ın contrast ile kristalize edilmiş halidir.
    Texture: Yazılarda iyi sonuçlar verir.
    Video:
    De-Interlace: Videodan aktarılan resmin üzerinde temizlik yapar.
    NTSC colors: Resmin renklerini titremeyen, kaymayan renklere çevirir.
    Other:
    Costom: Resim üzerinde numerik olarak bir çok efekt yaratmayı sağlar.
    High Pass: Resimdeki contrast'ı azaltır.
    Minimum: Resimdeki koyu pixelleri vurgular.
    Maximum: Resimdeki açık pixelleri vurgular.
    Offset: Birbirini takip eden döşenebilen desenler yaratmaya yarar
    Efektler (Effects)

    Photoshop'un eski versiyonlarındaki "Effects" uygulamalarının, yeni 6.0 versiyonunda "Layer Style" adını alarak değiştiğinden daha önceden bahsetmiştik. Efektlerin, Ana Menüden, Layer > Layer Style alt menüsünü açarak "Blending Options" adı altında sıralandığını görebilirsiniz. Efektleri incelemeye başlamadan önce iki ayrı efekt çeşidinin olduğunu bilmemiz gerekir. Bunlardan birisi, "Blending Options" dan ulaşılan ve Drop Shadow (Gölge Vermek), Inner Shadow (İçe Gölge), Outher Glow (Dışa Parlaklık), Inner Glow (İçe Parlaklık), Bevel end Emboss (Eğim - şev ve Kabartma Etkileri), Satin (Saten etkisi), Color Overlay (Renk verme), Gradient Overlay(Eğim verme), Pattern Overlay (Desen-model verme), Stroke ( Hat verme) olarak adlandırılan efektlerdir. Bu efektlere, yukarıda belirttiğimiz gibi "Blending Options" altından ulaşabileceğimiz gibi daha kolay yolu olan, Layer Penceresindeki Layer'e çift tıklayarak yada Layer Penceresinin altındaki Effect simgesine ( ) tıklayarak açılan "Layer Style Penceresi" nden ulaşabiliriz. Diğeri ise hem Layer Penceremizin üst tarafında bulunan Açılır Menüden hemde Layer Style Penceresinde ki "Blend Mod" dan ulaşabileceğimiz Layer Efektleridir.
    Bu efektler Photoshop'un birçok komutunda karşımıza çıkacaklar. Ancak her yerde aynı özellikleri taşıdığından sadece burada açıklayacağız.



    Hatırlarsanız, meydana getirdiğimiz imajımızın üst üste gelmiş bir katmanlar bütünü olduğundan bahsetmiştik. Katmanları alta ve üste sürükleyerek yerlerini değiştirebiliyor, şeffaflıklarını ayarlayabiliyorduk (Opacity). Bu nedenle, Layerleri asetat kağıtlara da benzetebiliriz. "Opacity Değerini" düşürdükçe (Şeffaflaştırdıkça) geçirgenliği artıyor ve bir alttaki resmin görüntüsü ortaya çıkıyordu.
    Bu hatırlatmadan sonra, öncelikle, yan tarafta resmini gördüğünüz Layer Efektlerini tanıyalım;
    Normal: Sıradan asetat katmanıdır. "Opacity" değeri % 0 iken tam geçirgen, % 100 iken geçirgen değildir.
    Dissolve: Erime, dağılma etkisi verir. Dağınık, kirli, pürüzlü yüzeylerin yapımında bu efekt çok etkilidir.
    Multiply: Siyah rengin hakim olduğu koyu bir görüntü elde ederek, iki Layer'i birbirine kombine eder.
    Screen: Yine iki Layer'i kombine ederek bu defa açık renklerin hakim olduğu bir görüntü elde eder.
    Overlay: "Multipy" ve "Screen" efektlerinin tam orta noktasını bulur.
    Soft Light: Hafif bir spot ışığı etkisi verir. Etki rengi koyu ise "Multipy", açık ise "Screen" uygular. İmajın kontrastını yükseltir.
    Hard Light: "Soft Light'ın daha şiddetlisidir.
    Color Dodge: Uygulanan renk, uygulayıcının renk değerlerine göre parlaklaşır.
    Color Burn: Color Dodge'nin tam karşıtıdır.
    Darken: Birbirleriyle etkileşim yapan renklerden koyu olanı baskınlaştırır.
    Lighten: Darken'in tam karşıtıdır.
    Difference: Etkileşen renklerden açık tonda olanı bularak diğer renkten RGB değerini çıkarır.
    Exclusion: Difference ile aynı mantıkta çalışmasına rağmen daha yumuşak sonuç verir.
    Hue: Etki eden ile etki edilen renk değerleri kombine edilir.
    Saturation: Rengin şiddetidir. Etki eden ile edilenin kombinasyonu neticesi renk elde eder.
    Color: Rengi farklı şeffaf bir Layer in diğer Layer'e etkimesini sağlar.
    Luminosity: Rengin parlaklığıdır.

  10. 2007-03-24#10
    Şimdi de Layer Penceremizde efekt vermek istediğimiz Layerin ortasına çift tıklayarak, "Layer Style" penceresini açıp, yandaki resimde sadece ilgili kısmı görünen ve "Layer Style - Blending Options" dan ulaşacağımız Efektleri inceleyelim;

    Drop Shadow: Herhangi bir Layer' de olan ve imaj penceremizin içine çizdiğimiz şekle gölge verir. İçindeki ayarları:
    Structure:
    *Blend Mode: Yukarıda açıklanmıştı (Normal, Dissolve, vd.).
    *Opacity: Geçirgenlik, şeffaflık oranıdır. Default (Varsayılan-Standart) değeri %75 dir.
    *Angel: Açı'dır. Işık kaynağı ile cisim arasındaki sanal doğrunun yatayla yaptığı açıyı ifade eder. Default değer 120° dir.
    *Use Global Light: "Genel ışık değerini kullan." Bunu seçersek, resimdeki gölgeleme yapan tüm ışık değeri ile genel ışık değerini kullanırız. Bunu değiştirirseniz tüm Layerlerdeki ışık değerleri ve açıları değişecektir.
    *Distance: Resim ile gölgenin düştüğü zemin arasındaki pixel cinsinden uzaklığı belirler. Default değeri 5' dir.
    *Spread: Gölgeyi yaymak için kullanılan % değeridir. Yüzde değeri çoğaldıkçe gölgenin bulanıklığı azalır. Default değeri 0' dır.
    *Size: Gölgenin pixel cinsinden ebatalarını belirler.
    Quality:
    *Contour:Photoshop'un bünyesindeki desenlerle veya bizim "Define Pattern" ile kaydettiğimiz desenleri, gölgenin dış hatlarına uygular.
    *Anti-aliased:Tek pixellik çizgilerin açı kazandıklarında oluşan rahatsız edici çıkıntılarının daha açık bir renkle yumuşatılması ve boşlukların daha koyu bir renkle doldurulması işlemi olan Anti-Alias'ın gölgeye uygulanmasını sağlar.
    *Noise:Gölgeye % cinsinden rastgele pixeller ekler.

    Efektlere devam edelim, buradaki efektlerin özelliklerinin bir çoğu "Drop Shadow" ile aynı olduğundan sadece farklı olan ayarlarını inceleyeceğiz;
    Inner Shadow: İçe gölge verme efektidir. Resmin daha uzakta gömülü gibi görünmesini sağlar. Farklı olan, Choke: Gölgeyi içe doğru yayarak imajı boğar.
    Outher Glow: Dışa parlaklık efektidir. Resmin etrafına neon ışıkları ile aydınlanma kazandırır. Biz yine farklı olanları inceleyelim,
    Structure:
    Bu bölümde işaretli kutucuk içine tıklarsanız açılacak olan "Color Picker" den efekte vereceğiniz rengi seçebilirsiniz. Hemen yanındaki "Gradient" ( Eğim ) penceresini açarsanız, buradan hazır şablonları kullanabileceğiniz gibi isterseniz kendinizde şablon hazırlayarak bu efekte uygulayabilirsiniz.
    Elements:
    Technique: Softer: Parlaklığa yumuşak bir etki verir. Precies: Tam parlaklık sağlar.
    Inner Glow: İçe Parlaklık efektidir. Neon ışıkları türündeki efekti cismin içine uygular.
    Elements:
    Source: Parlaklığı, Center: Ortadan dışa doğru, Edge: Kenardan ortaya doğru verir.
    Quality:
    Range: Parlaklığın menzilini % cinsinden belirler. Default değeri % 50 dir. Yüzde değeri küçüldükçe içe, büyüdükçe dışa doğru mesafesini ayarlar.
    Jitter: Parlaklığın imaj üzerindeki stresini % cinsinden belirler.
    Bevel and Emboss: Eğim-şev, kabartma efektidir. Aydınlatma ve karartma ile imajın kabarık, zemine gömülü veya şişkin görünmesini sağlar.
    Structure:
    Style: Burada açılır menüde 5 tane efekt vardır. Outher Bevel: Dışa eğim-şev verir. Inner Bevel: İçe eğim verir. Emboss: Kabartma etkisi yapar. Pillow Emboss: Zeminin alt yüzeyine kabartma efekti vererek imajın zemine gömülmesi etkisini yaratır. Stroke Emboss: İmaj kenarlarına kabartma etkisi verir. Default ayarı, Inner Bevel'dir.
    Technique:Buradaki açılır menüde de üç adet efekt vardır. Smoothüzgün, yumuşak etki yapar. Chisel Hard: Kabartmaya sert yontma etkisi yapar. Chisel Soft: Kabartmaya yumuşak yontma etkisi yapar. Default ayarı, Smooth'dur.
    Depth: Efektin derinliğini yüzde cinsinden belirler. Default ayarı, % 100 'dür.
    Direction: Burada yanındaki radyo düğmeleri ile seçilen iki değer vardır. "Up", Işığın sol üstten, "Down", ışığın sağ alttan gelmesini sağlar.Default ayarı, "Up" tır.
    Size: Efekt etkisinin yüzde cinsinden boyutudur. Default ayarı, % 5' dir.
    Shading:
    Bu bölüm, efekte yapılan gölgeleme ayarları bölümüdür. Gloss Contour: Buradaki hazır şablonlar ile veya kendiniz şablon ekleyerek efektin dış hatlarına parlaklık ekleyebilirsiniz.
    Highlight Mode - Shadow Mode: Işık ve gölge tarzlarını, daha önce anlattığımız Layer Efektleri bölümündeki ayarlardır. (Normal, Dissolve, vd.) Default ayarları, Highlight Mode'da Beyaz renk ve Screen, Shadow Mode'da Siyah renk ve Multiply'dir. Opacity değerleri her ikisinde de % 75 'dir.
    Dikkat ederseniz, "Layer Style Penceresi"nde, Bevel and Emboss efekti altında bulunan "Contour" ve ""Texture" sekmelerini göreceksiniz. Buradan, "Contour" sekmesinden ayrıca efektin dış hatlarına verilen efekt değerlerini ayarlayabilirsiniz. "Texture" sekmesinden de hazır şablonları kullanarak veya kendiniz "Define Pattern" ile yarattığınız şablonlarınız ile imajın üstüne desenler ekleyebilirsiniz.


    Layer Penceresindeki "Göz"leri kapatarak, verdiğimiz Efektleri imajımızdan kaldırabiliriz.

    Üstteki küçük dökümanı "Define Pattern" ile hafızaya alarak, altındaki büyük dökümanımıza "Fill" ile döşedik.
    Satin: İmaja verdiği efekt ile saten etkisi yaratır. Default ayarları, Blend Mode: Multiply, Opacity %50, Angel 19°, Distance:11px, Size:14 px'dir.
    Color Overlay: İmaja renk kaplama efektidir. Blend Mode'un yanındaki renk kutusuna tıklayarak, açılan Color Picker'den seçilen renk ile Blend Mode daki seçime göre renk efekti ekler.
    Gradient Overlay: İki yada daha çok rengin birbiri arasından yumuşak geçiş yaparak imajı boyar. Default ayarları resimdeki gibidir.
    Pattern Overlay: Hazır Şablonları Kullanarak veya Define Pattern ile kendi yarattığınız şablonlardan oluşan desenler ile imaja kaplama yapar.
    Stroke:
    İmaj altında etkisi ile dış kenarlarına çerçeve ekler. Position: Çerçevenin pozisyonunu belirler, çerçeveyi, Outside: Dış kenara, Inside: İç kenara, Center: Kenarların ortasına ekler. Fill Type: Doldurma tipini seçebiliriz. Çerçeveye, Color: Renk Doldurur, Gradient: Eğim vererek doldurur, Pattern: Desen vererek doldurur (Bunlardan daha önce bahsetmiştik).

    Efektleri kısaca incelemiş olduk. Ancak bunların işlevlerini görebilmeniz için mutlaka Photoshop programını temin edip, satın almasanız dahi deneme versiyonunu indirip ( deneme versiyonun da kayıt yapmaya izin verilmiyor), kendinizin deneme yanılma yöntemi ile ve sabırla uğraşarak öğrenmenizden daha kolay yolu yoktur. Biz burada sadece basit şekilde inceleyerek, ileride ihtiyaç duyduğunuzda kullanmanız için size bir kaynak yaratmış oluyoruz.

    Bu bölümde adı çok sık geçen ve Photoshop'u kullanırken çok sık kullanacağımız bazı özelliklerinden, olan "Define Pattern" , "Fill" , "Stroke" efektlerini ve "Transform" özelliklerini de incelememiz gerekmektdir. Bu efektlere, Photoshop'un Arayüzünde bulunan Edit Menüsünden ulaşabilirsiniz.
    Şimdi bunları inceleyelim;

    Define Pattern:
    Öncelikle "Pattern" kelimesinin Türkçe karşılğının "Desen" olduğunu hatırlamalıyız. Böylece "Define Pattern" nin de "Desen Tanımlamak" olduğunu bilmeliyiz. Yani bu özellik ile programa bir mesaj vererek, "İmajımızı bir desen ile kaplamak istediğimizi" bildiriyoruz.
    Bir örnek verirsek, 10x10 pixels ebatlarında yeni bir döküman açıp, içine bir şeyler çizgik, boyadık ve efekt vererek süsleyerek bir imaj (desen) elde ettik.
    Şimdi bu imajımızı daha büyük ölçülerde 100x100 pixels ebatlarında başka bir dökümanımıza desen olarak kaplamak istiyoruz. Bunu Kopyala (Ctrl+C) - Yapıştır (Ctrl+V) yöntemiyle yapmaya kalkarsak hem çok zaman alır, hemde çok uğraştırır. Ayrıcada her zaman istenen etkiyi de vermez. Bu nedenle işlemi "Define Pattern" ile yapacağız. Öncelikle, desen olarak kullanacağımız 10x10 pixels edatlarındaki dökümanımızın tamamını seçelim (Ctrl+A), [Şayet tamamını değil de bir kısmını, kullanacağımız desen olarak seçmek istersek, bunun için Araç kutusundaki seçim aracımız olan "Marquee Tool" dan birisi, örneğin, "Rectangular Marguee Tool " (M) ile seçmimizi yapmamız gerekiyor.]
    Daha sonra Edit > Define Pattern ile bu seçimimizi desen olarak programın hafızasına alırız. ( Program, Edit/Define Pattern seçimini yapınca bir pencere açarak hafızaya aldığımız desen'e bir isim vermemizi ister. Buraya bir isim yazarsak ileride kullanacağımız zaman bize kolaylık sağlayacaktır.)
    Artık istediğimiz kadar Kopyala-Yapıştır yapsak da hafıza daki desen bilgisi değişmez taki başka bir Define Pattern yapıp da aynı isim ile kaydedene kadar.
    Yukarıda ki Efektler bölümünde sık sık anlattığımız "kendiniz Define Pattern ile desen yaratabilirsiniz." açıklaması bunu ifade eder. Peki yarattığımız ve Define Pattern ile hafızaya aldığımız bu deseni nasıl kullanacağız? Şimdi diğer bir özellik geliyor;

    Üstteki küçük dökümanı "Define Pattern" ile hafızaya alarak, altındaki büyük dökümanımıza "Fill" ile döşedik


    Potoshop hiç kuşkusuz her türden kullanıcının göz bebeği bir program. Bu program ile hazırlanmış püfler, efektler ve işinize yarayacak adım adım uygulamaları bir araya getirdik.

    1-AUTO AYARLARININ ÖZELLEŞTİRİLMESİ

    Photoshop içerisinde Curve, Levels tablolarının auto değerlerini, siyah ve beyaz renk piksellerini kendi default değerlerinde ayarlıyor. Photoshop 6'da Curves ya da Levels tablosunu açın; "alt" tuşuna bastığınızda Auto butonu Options butonuna dönüşecektir. Alt tuşu basılı durumda iken Options butonuna tıkladığınızda açılan pencereden değerleri değiştirebilirsiniz. Photoshop 7'de durum daha kolay. Curves, Levels tablosunda Options butonu doğrudan karşımıza çıkıyor. Özellikle PS7 içerisinde Shadow, Midtones, Highlights seçeneklerine özel renkler girebilir, farklı efektler elde edebilirsiniz.


    2-OPACITY DEĞERLERİNİ KLAVYEDEN DEĞİŞTİRME

    Toolbox araçlarından brush, stamp (boyama ve rötuş) araçlarından herhangi biri seçili durumdayken klavyeden girilen nümerik değerler, bu araçların opacity değerlerini değiştirir. Seçim araçları, crop, move seçiliyken girilen nümerik değerler, bulunduğunuz layer'ın opacity değerini değiştirecektir. Opacity değerlerine klavyeden 48, 62 gibi küsuratlı değerler girebilirsiniz.

    3-COLOR RANGE

    Color Range renge duyarlı bir seçim aracıdır. Color Range penceresinde yer alan damlalık araçlarının yardımıyla belirlenen renkler pencere kapatıldığında bir seçim alanına dönüşür. İşlevli ve yoğun kullanılan bir Photoshop aracıdır. Color Range penceresinde yer alan Selection ve Image seçenekleri, seçim çalışmanızın açık olan belgenin ön izlemesi ile birlikte çalışmanıza olanak sağlar. Pencerede yer alan Seçim değerlerinizi kaydederek başka bir çalışmanızda tekrar kullanabilirsiniz. Select açılan menüsünden renge duyarlı seçim çalışması yapabilirsiniz. Belirli bir renk hakimiyetinin olduğu belgelerde kullanılabilir. Color Range'in en önemli araçları damlalıklar. Select menüsünün seçeneğini ‘Sampled Colors' yapın, en altta bulunan ‘Selection Preview' bölümünde de Grayscale seçeneğini aktif yapın. Üç damlalıktan ‘+' simgeli olanı seçin ve örnek resimdeki Zebra'nın siyah kuşaklarının açık, orta ve koyu bölümlerine tek tek tıklayın. Her tıklayışınızda Zebra'nın kuşaklarındaki belirginliği görebilirsiniz. Seçim için renk ekleme ve çıkarma işlemi için iki ayrı damlalığı kullanmanın yanında birinci damlalığa tıklayıp istediğiniz renk tonunu seçtikten sonra seçime yeni noktalar dahil etmek için shift tuşunu kullanabilirsiniz. Alt tuşuna basarak da seçimden nokta çıkarabilirsiniz.

    4-REPLACE COLOR

    Kullanımı kolay bir renk işleme aracı. Örnek çalışmada Photoshop'un kendi örnek dosyalarından bir tanesini açarak, damlalık aracına tıkladım. Çalışma belgesi üzerine giderek shift tuşu yardımıyla kumların açık, orta, koyu bölümlerine tek tek bastım. Transform bölümünde bulunan Hue Saturation sürgüleriyle renk değişimi aldıktan sonra çalışma belgesi üzerinde değişimi izledim. Değişimin sağlıklı olmadığı bölgelerde yine damlalıkla, shift tuşuyla tıklayarak onları maske içerisine dahil ettim.

    5-CMYK RENK MODUNDA RGB FİLTRELERİ

    Photoshop filtrelerinin çoğu RGB renk modunda çalışır. CMYK renk modunda iken ister kanallara tek tek, ister Quick Mask ile RGB filtrelerini CMYK modda kullanabilirsiniz. Yeni bir Alpha kanalı oluşturun ve Filter menüsüne göz atın, hemen hemen tüm filtrelerin aktif olduğunu göreceksiniz.

    6-FADE

    Photoshop tüm alternatif araçlarıyla bize neredeyse sınırsız bir güç veriyor. Kullanılan tüm araçların farklı tarzlarda yorumlanmasıyla kolayca hoş sonuçlar elde edilebiliyor. Fade özelliği de bunlardan biri. Çalışma belgesine herhangi bir filtre uyguladığınızda, Edit menüsü altında aktif hale gelen Fade'e tıklayın. Açılan pencereden, son uyguladığınız filtrenin Opacity değerini, bununla beraber etkili olmasını istediğiniz Layer Mode'larından birini seçebilirsiniz.

    7-AÇISI BOZUK BELGELERİ DÜZELTME

    Servis bürodan gelen taramalar, çoğunlukla açısı bozuk görsellerdir. Bu durumda kullanılan iki açı düzeltme yöntemi var. Biri; çoğunlukla kullanılan Crop, diğeri de Rotate Canvas. Açısı bozuk olan belgenin açısını düzeltmek için Toolbox'tan cetvele (Measure) tıklayın ve belgenin sol alt köşesinden sağ alt köşesine bir doğru çizin. Info araç penceresinde bu değer gözükecektir. Ardından Rota'te Canvas'tan Arbitrary komutunu verin; açılan pencerede düzeltilmesi gereken açı değeri yazıyor olacaktır.

    8-CROP ve TRIM

    Çalışma sırasında belgenizi kadrajlar ve kullanmayı düşünmediğiniz alanları atarsınız. Crop, bu noktada en çok tercih edilen araçtır, fakat özellikle feather ile yumuşatılmış piksellerin crop yapılmasında istenmeyen sonuçlarla karşılaşabiliyoruz. Hassas crop'lamalarda (özellikle layer'lı bir çalışmada) Trim saydam alan içerisinde piksellerin dayandığı alanın dışında kalan bölümü atarak crop yapar. En küçük piksel değerini algılayarak hareket eden Trim, bu noktada oldukça sağlıklı sonuçlar veriyor.

    9-PHOTOSHOP AÇILIŞ PÜFLERİ

    Programların duyarlı oldukları tuş kombinasyonları vardır. Photoshop'un da buna benzer bir özelliği söz konusu. Klavyeden Alt ve Command tuşlarına birlikte basın; bırakmadan Photoshop'u açın; açılıştan kısa bir süre sonra size Plug-in klasörünü soracaktır. Buradan devre dışı bırakabilir yada başka bir klasörü tanımlayabilirsiniz. Bu aşamadan sonra tuşlardan elinizi kaldırın ve tekrar Alt ve Command tuşlarına basın; kısa bir süre sonra da Scratch Disks ayarlarını gösteren bir pencere açılacaktır. Bu HD'nizde yer kalmadığı durumlarda başka bir HD'yi tanımlamanıza yarar.

    10-LAYER'DA OPACITY ve FILL

    Photoshop 7 ile birlikte arayüzde değişimler söz konusu. Bunlardan bir tanesi Layer araç paletinde bulunan Opacity ve Fill araçları. Bunların arasındaki farkı bir örnek üzerinde işleyelim.

    Bir yazıya, fotoğrafa Layer Style'ları kullanarak efekt uyguladığımızı düşünelim. Fill değeri Layer Style uygulanmış yazıyı ya da fotoğrafın yoğunluk değerini (opacity) değiştirir. Bu esnada Style değerlerinde hiçbir değişiklik olmaz. Opacity sürgüsünde yapılan değişiklik hem Layer Style hem de Style uygulanmış layer'ın yoğunluğunu (opacity) etkiler.

    11-LAYER GRUPLAMA

    Photoshop içerisinde iki layer'ı birbirinin içine gömmek, geçişler yapmak için küçük bir püf noktamız var. Yapacağımız işlemin aynısını klavyeden Alt tuşuna basılı tutarak, mouse ile iki layer'ın tam ortasındaki çizgiye geldiğinizde, mouse'un kursörü değişir, bu noktaya tıkladığınızda layer'lar gruplanmış olur. Bu çalışmayı menüden yapmak için ise, örnek resimde olduğu gibi bir hazırlık yapalım. Üst layer'ı altında bulunan yazı içerisine gömmek için ilk olarak yazının bulunduğu layer ile üst layer'ı link ile bağlıyoruz. Klavyeden Command+G tuş kombinasyonunu uygulayın. Yandaki resimde görmüş olduğunuz gibi üst layer alt layer'daki yazının içine girdi.

    Bu yöntemin link kullanılmadan yapılabilmesi için örnek resimde Layer 1'e tıklayarak yazının ya da içine gömülecek layer'ın da altında olmasına dikkat ederek yine aynı komutu verin, aynı sonucu verecektir. Layer menüsünden konuyla ilgili kontroller için örnek resmi inceleyin.

    12-LAYER MASK

    Layer'lar arası kompozit çalışmalarda kadrajlama, tasarımın gelişme aşamasında, tasarımın değişken yapısında Layer Mask'ların (katman maskesi) önemi tartışmasızdır.

    Örnek bir belge açın ve layer'da olmasına dikkat edin. Bir seçim alanı oluşturun, Layer araç paletinden ‘Add a mask' ikonuna tıklayarak seçimi Layer Mask'a dönüştürün. Yandaki örnek resimde gördüğünüz gibi Layer Mask'a tıklayın. Burada uygulayacağınız tüm çalışmalar, filtreler sadece maskeye uygulanarak orijinal belgeye herhangi bir etkisi olmayacaktır. Maskeye, Filter> Blur> Gaussian Blur filtresini 25 radius değerinde uygulayın. Maskın erimesiyle geçişler oldukça yumuşadı. Maskeye distort filtrelerinden, artistik filtrelere kadar birçok efekti uygulayabilirsiniz. Alt tuşuna basılı tutarak mouse ile Layer Mask'ın üzerine tıklayın. Çalışma alanında gördüğünüz, maskın kendisidir. Tekrar Alt tuşu ile maska tıkladığınızda eski haline gelir. Shift tuşu ile maskeye tıkladığınızda geçiçi olarak maskeyi devre dışı bırakmış olursunuz. Command tuşu basılıyken mouse ile maskeye tıkladığınızda ise seçili (selection) duruma gelecektir.

    13-BLENDING

  11. 2007-03-24#11
    Blending Options özellikle Photoshop 7 ile birlikte daha güçlü bir şekilde karşımızda duruyor. Photoshop içerisinde katmanlar arası geçişler, komposit çalışmalar içerisinde alternatifler sınırsız. Örnek çalışmamızı Photoshop 6 üzerinden gerçekleştireceğiz. Photoshop klasörünün Samples dosyalarından Ducky ve Dune isimli belgeleri örnekte olduğu gibi yerleştirin ve Dune layer'ına gelerek çift tıklayın. Açılan Blending Options penceresinden Blend If bölümüne göz atın. Underlying Layer bölümündeki sağdaki oku 253 değerine getirin. Dune layer'ının Ducky layer'ındaki ördeğimizin içine girdiğini göreceksiniz. Bu işlemi iptal ederek soldaki sürgüyü sağa çekerek bir deneme yapalım. Bu sefer de sevgili ördeğimiz üst layer'da duruyormuş gibi görünüyor. Sürgülerin üzerine Alt tuşuyla tıklayarak birbirinden ayırabilir ve daha hassas çalışmalar yapabilirsiniz. Sizler için bir örnek daha hazırladım, farklı etkilerle test edin.

    14-LAYER SET

    Photoshop 6 ile birlikte gelen Layer Set, yoğun layer karmaşasına son vermiştir. Oldukça işlevli, tasarımcılara nefes aldıran bir kolaylıkla alkış aldı. Layer araç paletinde klasör ikonu görünümünde yer alan Layer Set aracı hakkında birkaç püfümüz var. Alt tuşu ile birlikte Layer Set ikonuna tıkladığınızda karşınıza Layer Set bilgi penceresi çıkar ve hangi isimde açmak istediğinizi, layer modunu, opacity değerini doğrudan girebilirsiniz. Layer paletimizde onlarca layer olduğunu kabul ederek bu layer'ları bir Set altında toplamak istiyoruz. Aynı set altında toplamak istediğiniz layer'ları birbirine bağlayarak Layer Options ayarlarından 'New Set From Linked' komutunu kullanabilirsiniz.

    15-LAYER'DA SAYDAMLIK

    Çalışma sırasında blur, feather ile yumuşatılmış, kenarları dağınık halde piksellerden oluşan bir layer'ı seçmek, böyle bir layer'a özel efekt uygulamak bize sağlıklı sonuçlar vermeyebilir. Layer araç paletindeki küçük ikonlardan 'Lock Transparency' ile böyle bir çalışma sorunsuzca yapılabilir.

    16-LAYER MASK ile GİYDİRME

    Photoshop ile özel çalışmalarımızda iki layer'ı bir bardağın, bir objenin için sarılmış, girmiş gibi göstermek isteriz. Bu tür çalışmalarda özel efekt programlarının dışında, benim kullandığım bir teknik var. Giydirme yapılacak layer'ın renk kanallarındaki gri bilgisini kullanarak mask oluşturmak. Bu konuda basit bir örnek hazırladım. Çalışmanın ana sistemini aktardıktan sonra, bu tür çalışmalarda airbrush ve layer mode'larıyla farklı tekrarlar üreterek bilginizi ezberlemeden öğrenebilirsiniz. Örnek çalışmamızda iki layer'ımız var. Background'da bulunan sıvı dolu cam şişe içerisine Layer 1'de bulunan spor yapan kadın görselini giydireceğiz. Layer 1'e Transform ve perspektif uygulayarak şişenin üzerine göre ayarladım. Şişeyi dekupe ederek hazırlığımın ilk aşamasını tamamladım.

    Layer 1'in gözüne tıklayarak gizleyin. Background'un Blue kanalını duplicate yaparak gri renk seviyesiyle oynadım ve son aşamada invert ettim. Alpha kanalları, siyah ile beyazın saydamlık bilgisini taşıdığından layer mask'ta kullanmak için açık tonlu pikseller gerektiğinden invert yaptım. Hazırladığım path'i seçili duruma getirip Select menüsünden inverse komutuyla seçimi tersine çevirdim ve Blue copy kanalını siyah ile doldurdum. RGB kanala tıklayarak gizlediğim Layer1'i tekrar aktif hale getirdim. Select menüsünden Load Selection'ı açarak Channel sekmesinden Blue copy kanalını seçtim ve kapattım. Oluşan seçim alanını Layer Mask olarak kullanmam gerektiğinden seçimi mask olarak atadım.

    17-LAYER MODE'LARIYLA TEK RENK HAKİMİYETİ

    Photoshop içerisinde renkli bir görseli ilk önce Grayscale moduna çevirdikten sonra Duotone ile bir ya da en fazla 4 rengin karışımı ile özel efektler üretebilme imkânımız var. Bu çözümün yanında basit bir önerimiz daha söz konusu: Layer Mode'larından Luminosity ve Color seçeneklerini bu tür çalışmalarda kullanabilirsiniz. Örnek resimde Layer2'nin yapısını inceleyin.

    18-PURGE

    Tarihte bir RAM canavarı varsa, Photoshop'ta bunlardan bir tanesi. Yoğun çalışmalarda, kopyalanan öğelerden, yapılan işlemlerden dolayı History aracının dolması, kullanılan belleğin azalmasıyla Photoshop'un performansında azalma görülür. Edit menüsü altında bulunan Purge'e baktığımızda dört seçenek görürüz: Undo geri alma işlemlerini, Clipboard; kopyalama yapıştırma yaptığımız Clipboard hafızayı, Histories history paletindeki listeyi resetleyerek hafızadan siler. All seçeneği ise hepsini birden resetleyerek RAM'de yer kaplayan bilgileri silerek boşaltır.


    19-PRESET MANAGER

    Photoshop klasörünün içine baktığınızda, Preset isimli bir dosya görürsünüz. Bu dosya içinde yer alanlar Photoshop'un can damarlarını oluşturmaktadır. Özellikle Patterns klasörü hiç farkında olmadan onlarca megabayta ulaşmış olabilir. Özel kütüphane kaynakları Internet'te ücretsiz olarak dağıtılıyor. Edit menüsü altında bulunan Preset Manager aracılığıyla dışarıdan ihraç ettiğiniz kaynakları buradan Photoshop'a dahil edebilir, yönetimini buradan yapabilirsiniz.


    20-ADJUSTMENT LAYER

    Bu ay dergiyle birlikte verdiğimiz ek kitapçıkta Adjustment Layer'a yer vermeme rağmen, genel Photoshop püfleri içerisinde yer almalı diye düşündüm. Layer menüsünden ve Layer araç paletinden ulaşabileceğiniz adjustment layer'la renkler üzerinde istediğiniz kontrolleri ve değişiklikleri yapabilir, istediğiniz zaman geri dönebilir ya da iptal edebilirsiniz. Orijinal belgenizde hiçbir etki ve değişiklikte bulunmadan, denemeler içerisinde farklı etkiler oluşturabilirsiniz.

    21-PRATİK SEÇİMLER

    Photoshop içerisinde layer'da, Alpha kanallarında yer alan pikselleri hızlı ve pratik bir biçimde seçmek için klavyeden command tuşu basılı durumdayken mouse ile layer'a, alpha kanalına, path'e tıkladığınızda seçim gerçekleşir. Layer'ları ve Alpha kanalındaki maskeyi Select menüsünden Load Selection'ı kullanarak da Layer ve Alpha kanalını seçili duruma getirebilirsiniz.

    22-TRANSFORM SELECTION

    Seçim alanını istediğiniz biçimde büyütüp, açı verebilir, perspektif etkisi yaratabilirsiniz. Özel gölgeleme tekniklerinde, aynı forma sahip farklı büyüklükteki nesneler için kullanabileceğiniz bir araç. Selection menüsü altında bulunan Transform Selection ancak çalışma alanında bir seçim olduğunda aktif hale gelir.

    23-COPY MERGED

    Photoshop harikalarından bir tanesi daha. Özellikle benim çok pratik kullanımından dolayı sık sık başvurduğum bir araç. Onlarca layer'lı bir çalışmanızda ister tüm alanı, ister bir bölümünü seçip, seçim alanı içerisinde kalan gizlenmiş layer'ları görmeyen sadece aktif olan layer'ları gören Copy Merged komutu uygulandığında seçim alanı içerisinde kalan tüm layerlara, Flatten Image komutu uygulayarak hafızasında layer'ları birleştirerek kopyalar ve istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.

    24-ARRANGE

    Diğer programlarda çok sık kullandığımız, nesneler arasında yer değişikliği yaparız. Birbirlerinin altına ya da üstüne taşımak, bazen en alta bazen de en üste taşıma yaparız. Photoshop programında bunu genelde elle grçekleştiririz. Ama Photoshop içersinde de böyle bir araç ve komut dizini var. Layer menüsü altında bulunan Arrange sekmesinde layerlı bir çalışma belgesinde herhangi bir layer'ı diğer bir layer'ın altına, üstüne yada en üste taşıma gibi komutları bulunmakta.

    25-YAZILI VE SESLİ MESAJ

    Çalışmanızı bitirdiniz ve sizden sonra başka bir arkadaşınız bıraktığınız yerden devam edecek ya da Photoshop dökümanını başka bir yere gönderiyorsunuz.

    Photoshop belgesinin içine doğrudan kendi sesinizle not bırakmaya ne dersiniz? Toolbox üzerinde bulunan bu iki araç ile gerekli notları aktarabilirsiniz.

    26-APPLY IMAGE

    Alpha kanallarını yoğun kullananlar için harika bir püfümüz var. Bu püfü birlikte yapmak için herhangi bir görsel açın ve iki alpha kanalı yaratın. Alpha 1'de özel bir desen olsun, Alpha 2'de ise mask görevi görecek. Benim örneğimde olduğu gibi feather verilerek oluşturulmuş bir küre olabilir. Çalışmanızı kanallarda bitirdikten sonra RGB kanala tıklayın. Image> Apply Image'ı açın. Örnek resimdeki Apply Image değerlerini girin. Preview seçeneği aktif olduğunda değişen değerler hemen çalışma dokümanında görünür. Önemli ve etkili bir araç olan Apply Images, çoğunlukla Photoshop kullanıcılarının gözden kaçırdığı bir nokta. Çalışmayı layer kullanmadan yaptık. Bir de Apply Image'ı iki layer ve Alpha kanalında bir maske görevini görecek şekilde kullandığımızda yine etkili bir sonuç alabiliriz.


    27-SEÇİMİ PATH'E DÖNÜŞTÜRME

    Path denilince hemen dekupaj akla geliyor. Photoshop yeni yaptığı atakla uzun ve zahmetli path çizimlerini geride bıraktıracak. Biz yine de geriye giderek halen sorunların çıktığı birkaç noktanın altını çizeceğiz.

    Örnek çalışmamızda etrafı oldukça temiz bir ördeğimiz var. Magic Wand aracıyla uygun tolerans değerinde beyaz alanı seçerek seçimi inverst komutuyla tersine çevirdik. Ördeğimizin kenarlarında piksellerden dolayı kırıklı bir seçim elde ettik. Bu kırıklıkları gidermek için Select>Modify>Smooth değerine gireceğiniz piksel değeri kadar hatlar yumuşayacaktır. Ardından yine aynı bölümden Contract komutuyla 1 piksel değerinde içe doğru seçimi daralttığımızda temiz bir görüntü elde ederiz. Var olan seçimi Path'e dönüştürmek için Window>Show Paths'i açarak options sekmesinden Make Work Path komutunu verin. Tolerans değerine 0.5 değerini girin. Path paletinde isimsiz bir path oluştu, Work Path yazan yazının üzerine çift tıklayın ve bir isim vererek kaydedin. Aksi takdirde path aracıyla çizim yapmaya başladığınızda isimsiz path'iniz silinebilir. Var olan path'ini ister kopyalayarak ister File>Export>Paths to Illustrator komutya vektörel bir programa taşıyabilirsiniz.

  12. 2007-03-24#12
    28-STROKE PATH

    Path paletinde var olan path'i bir yol olarak kabul edip, Photoshop bizim belirlediğimiz toolbox araçlardan (boyama, rötuş) birisiyle path boyunca otomatik bir şekilde önceden girilmiş değerler doğrultusunda dolaşarak müdehale eder. Stroke Path'in komutsal yönetiminin yanında pratik kullanımlar vardır. Örnek resimde gördüğünüz gibi çalışma alanı içersinde aktif bir path var ve toolbox'ta seçilmiş bir airbrush boyama aracı. Airbrush için gerekli değerler girilmişse, (fırça büyüklüğü, opacity, renk gibi) klavyeden enter tuşuna bir kere basmanız yeterli olacaktır. Eğer toolbox'ta airbrush ya da başka bir boyama aracı değil de path, zoom, move gibi araçlar varsa, command tuşu basılı durumda iken enter tuşuna basmanız path'i selection olarak aktif hale getirecektir.

    29-TIFF FORMATINDA CLIPPING PATH

    Photoshop içinde yaptığımız dekupajları FreeHand programına TIFF formatında Clipping Path özelliğinde kaydedip aktarabiliyoruz. EPS formatında Clipping Path daha kolay ve daha bilinir ama FreeHand programı içersinde sorunsuzca film çıkışa gönderilebiliyor.

    30-CONTACT SHEET II

    Özel bir katologlama sistemi. File menüsü altında, Automate seçeneğinde bulunan Contact Sheet II sürekli karıştırdığımız, aradığımızı bulamadığımız görsel kütüphanemiz içinde ön görüntülü katologlama yaparak bizi hem zaman kaybından hem de stresten kurtarır. Contact Sheet penceresini incelersek Source Folder butonunda katologlama yapılacak dosya dizinini tanımlatıyoruz. Document bölümünde ise kataloglama yapılacak sayfa ölçülerini ve çözünürlük değeri tanımlanıyor. Thumbnails bölümünde ise sayfa ölçülerini belirttiğimiz alana yatayda ve dikeyde kaç bölümden oluşacağını, bir sayfamızda kaç görsel olması gerektiğine karar veriyoruz. En son bölümde görsellerimizin altında dosya isimlerinin hangi karakterde, kaç puntoda yazılacağını belirliyoruz. Kataloglama işlemi tanımladığınız dosya dizinindeki görseller bitene kadar devam eder. Sayfa doldukça Photoshop yeni bir sayfa açarak devam eder. Çalışma bittiğinde istediğiniz formatta saklayabilir veya baskılarını yaparak arşivleyebilirsiniz. Katologlama sırasında dosya isimlerini yazdığından aramak, bulmak çok daha kolay olacaktır.

    31-LAYER MODE'LARIYLA ÖZEL EFEKTLER

    Layer Mode'larının birbirleriyle çarpıştırılması sonucu hoş görüntüler elde edebilirsiniz. Bu çalışmamızı RGB renk modunda uygulayacağız. Herhangi bir görsel açın, görselimiz RGB değilse Image/Mode sekmesinden RGB renk modunu seçerek dönüştürün. Son kontrollerden sonra çalışmaya başlayabiliriz. Görselimize Image/Adjust/ Invert komutunu uygulayın. Background'da bulunan çalışmamızı yeni bir layer olarak çoğaltın. Layer modunu Difference seçeneğine getirerek, Toolbox'tan Airbrush aracına tıklayın. İstediğiniz fırça büyüklüğünde ve her seferinde farklı renk tonlarında boyamalar yapın. Bu şekilde farklı alternatifler üretebilirsiniz. Çalışmanızı Offset baskı tekniğinde kullanmak isterseniz tüm layer'ları birleştirdikten sonra CMYK renk formatına çevirerek yerleştirebilirsiniz.

    32-QUICK MASK-1

    Quick Mask çalışma alanında bir seçili alan olması durumunda klavyeden -Q- harfine basarak devreye giren ve bu alan üzerinde Brush araçlarıyla boyayarak alan ekleme ve çıkarma yapabileceğimiz bir tekniği bize sunar. Bunun yanında var olan bir seçili alanı Quick maska dönüştürdüğümüzde uyguladığımız Distort filtreleri sayesinde farklı görünümler elde edebiliriz. Örnek görselimizde bir seçili alan yaratıp (1) onu Quick Maska çevirdik (2) ve Distort'tan Wave Efektini uygulayarak görselimizde bordür oluşturduk (3). Sonra da var olan Quick Mask'ı tekrar klavyeden -Q- harfine basarak seçili duruma getirdik. Seçili alandan yararlanarak görselimizin dış alanını boşaltarak Layer Style'den farklı etkilerde bulunduk.

    33-QUICK MASK-2

    CMYK renk formatında bir görsele RGB renk formatında çalışan filtreleri uygulayamazsınız. CMYK formatında iken, Alpha kanalında yapılan çalışmalara RGB renk kanalında çalışan filtrelerden bazıları uygulanabilir, Quick Mask'ta da RGB renk kanalında çalışan filtre gruplarından bazılarını çalıştıralabilir, seçili alan uygulayarak, seçim alanını Quick Mask'tan çıkardıktan sonra renk araçlarıyla veya tercih ettiğiniz farklı araçlarla müdahale edebilirsiniz. Etkisi görsele direkt uygulanmasından daha iyi olmaz ama gereksiz yere RGB-CMYK dönüşümlerinin önüne geçebilir.

    34-LAYER OPACITY DEĞERİ DÜŞTÜĞÜNDE DİKKAT!

    Photoshop içerisinde sıklıkla kullanılan Auto Select Layer seçeneği ne yazık ki her opacity değerinde çalışmıyor. Layer'ın opacity değeri 50'nin altına düştüğünde Auto Select Layer opacity değeri düşük layer'ı görmeyerek direkt altaki layer'ı seçiyor.

    35-CREATE LAYER

    Örnek bir çalışma üzerinde açıklayalım. Photoshop içersinde bir yazı yazın ve drop, bevel, stroke gibi özelliklerde yazıya efekt uygulayın. Ardından Layer menüsünden Layer Style/ Create Layer komutunu uygulayın. Örnek resimde uygulama öncesi ve sonrasını gösteren ön görüntü var.

    36-HASSAS RÖTUŞLAR

    Servis bürodan gelen ya da kendi dia bankımızda bulunan görsel fotoğraflarda istediğimiz gibi renk tonlamalarını yakalayamayız. Özellik insan yüzlerinde ışık patlamaları, gözlerin etrafında yoğun gölgeler istemeyen sonuçlar yaratır. Deformasyona uğratmadan, bölgedeki piksellerin tonuyla oynayan Dodge ve Burn Tool araçları bazen hayat kurtarır. Örnek resmimizde Dodge Tool ile resmin sağ tarafında gördüğünüz gibi tonlarını açtım. Burn Tool ile fazla ışık almış, noktası zayıf bölgelerin doygunluğunu arttırmak için kullanabilirsiniz.

    37-PHOTOSHOP'TA TEL ÖRGÜ

    Photoshop ile örnek resimde görmüş oduğunuz gibi basit bir tel örgü yapmaya çalışacağız. Burada yine kanallar karşımıza çıkıyor.

    1. Ördeğimizin olduğu belgeyi açalım, az önce üzerinde bir dekupaj çalışması yaptığımızdan etrafında halen dekupe var.

    2. Ördeğimizin Channel bölümüne bir Alpha kanalı ekleyerek filter> render> clouds filtresini uygulayalım.

    3. Toolbox'taki foreground rengini beyaz yapın ve ardından filter> texture> stained glass filtresini açın. Resimdeki ön değerleri girin ve kapatın. Oluşan görselimizde kontrastlığı artırarak beyaz çizgileri net bir şekilde elde edeceğiz.

    4. Levels tablosunu açın ve Input Levels bölümüne sırayla şu değerleri girin 47/0.10/255 ve kapatın.

    5. Tel örgümüz nerdeyse hazır. RGB kanala tıklayarak boş bir layer açın.

    6. Select menüsünden Load Selection'ı açarak Channel bölümünden Alpha 1'i seçerek pencereyi kapatın.

    7. Oluşan seçili alana herhangibir renk doldurun. İsterseniz Layer Style'den Drop Shadow ile gölge verebilirsiniz.

    8. Tel örgüyü istediğiniz biçimde seçerek Layer Mask'ı kullanarak kadrajlayabilirsiniz.

    38-KULLANMADIĞINIZ LAYER'LARI GİZLEYEREK KAYDEDİN

    Öyle çalışmalar olur ki 20-30 layer kullanmak zorunda kalır, Photoshop belgemiz yüzlerce MB oluverir. Örnek resimde gördüğünüz gibi aynı belgeyi tüm layer'ları gizleyerek kaydettiğimizde 20 MB bir farkın olduğunu görebilirsiniz. Layer Set'lerle çalıştığınızda gizleme ve gösterme çok daha kolay olacaktır.

    39-PRINT OPTIONS

    Photoshop 6 ile gelen File menüsü altında sinsice bekleyen baskıda büyük kolaylık sağlayan bir araç. Print options aracılığıyla baskılarınıza büyük bir kolaylık sağlıyor. Kağıdınıza göre Scale to Fit Media komutuyla deformasyona uğratmadan oranlı bir şekilde sığdırarak aldığınız baskılarda, kağıt rengini, ters yüz baskıyı ve birçok özelliği kontrol edebilirsiniz.

    40-SEÇİM ALANINI LAYER YAPMAK

    Background ya da bir layer'da herhangi bir araçla oluşturduğunuz seçim alanına Command+J tuş kombinasyonunu (Layer via Copy) uyguladığınızda seçim alanı içersinde kalan pikseller yeni bir layer olarak üstünde oluşur. Aynı seçim dahilinde Command+Shift+J tuş kombinasyonuyla (Layer via Cut) seçim alanı içinde kalan pikseller oradan kesilerek bir üst layer'ı oluştururlar.

    41-SHIFT TUŞUYLA SÜRÜKLE BIRAK

    Photoshop içerisinde aynı değerlerde iki farklı, açık durumda çalışma belgeniz olduğunu düşünelim. Bir belgeden diğerine layer'ları, linkli yada tek başına taşıma yaparken Shift tuşuna basılı tutarak taşımanız durumunda sürüklenen layer sayfaya göre hangi koordinatlarda ise taşındığı belgede de aynı koordinatlarda otomatik olarak yerleşir, sayfanın neresine bırakırsanız bırakın fark etmez.

    42-HEALING BRUSH

    Photoshop 7 ile birlikte gelen ve adından en çok söz ettiren yeniliklerden bir tanesi Healing Brush, Patch. Rötuşlar konusunda büyük bir kolaylık getiren araçların kullanımı da çok kolay. Eskisi gibi el ve bilek yetenekleri fazla gerektirmeyen bu araçlar bizlere önemli zaman kazandıracak. Aracı kullanmak için Stamp aracında olduğu gibi Alt tuşuna basarak dokuyu taşıyacağımız bir merkez alıyoruz, ardından gerekli yerlerin rötuşuna başlayabilirsiniz. Stamp aracından ayrılan en önemli özelliği "Clone" yapıldığı bölgenin pikselleriyle homojen bir yapıyla kaynaşması ve piksellerin renk ve doku bilgisini alarak taşınan dokuyu bu bilgiler içerisinde aktarması.

  13. 2007-03-24#13
    43-PATCH TOOL

    Photoshop'un sayısız harikalarından biri. Doku taşıma konusunda şaşırtıcı bir yeteneğe sahip. Rötuşun yapılacağı alanı Patch Tool aracıyla çizerek belirliyorsunuz, sonra bu alana giydirmek istediğiniz dokunun üzerine seçili alanı sürüklüyorsunuz, hepsi bu kadar. Rötuş, çalışmanızın hassaslığına göre Patch Tool ile alanı belirledikten sonra Feather değeri verebiliyorsunuz.

    44-SNAPSHOT

    History araç paletinin içinde gizlenmiş bizi bekleyen önemli bir araç. Bildiğiniz gibi History araç paleti yaptığımız işlemleri tek tek hafızasına alarak istenildiğinde geri alıp, sonra tekrar çalışmaya başlayabildiğimiz bir araç. Çalışma içinde oluşturduğumuz etkilerde karar veremediğimizde, devam ederek farklı etkiler yakalamak istediğimiz olur. Böyle bir karar öncesi çalışma ekranımızın ve layer'ların tüm özellikleriyle aynı belge içerisinde bir yedeğini alarak çalışmanın sonunda karşılaştırmasını yapmak için History araç paletindeki Snapshot'ı kullanmak oldukça pratik bir çözümdür.

    45-PRATİK LAYER KOPYALAMA

    Photoshop'ta içinde bulunduğunuz layer'ın kopyasını üretmek için çok basit bir önerimiz var. Layer'da iken klavyeden alt tuşuna basarken yönlendirme oklarından herhangi birine bir kere basmanız yeterli.


    46-LAYER BİRLEŞTİRME

    Layer paletimizde, çalışmanın netleştiği bir noktada onlarca Layer'ımızı birbirleriyle birleştirir çalışmayı toparlarız. Menüden ve layer options'tan birleştirmeleri kontrol edebileceğimiz gibi klavyeden de gerekli ayarlamaları yapabiliriz.

    Command+E tuş kombinasyonuyla aktif olan layer bir altındaki layer'la birleşir. Command+Shift+E, komutunu verebilmek için aktif bir layer'da olmanız gerekiyor. Layer araç paletinde gizlenmiş layer'Iarın dışında tüm layer'ları birleştirir. Background layer'ında iken verilirse tüm layer'lar background'da bütünleşir. Birbirine link'lenmiş layer'ların hepsini Command+E ile bir kerede birleştirebilirsiniz.

    47-TOOL BOX RENK KONTROLÜ

    Çalışmalarımız sırasında tool box'taki foreground ve background renklerini resetler, yer değiştirir, çalışma alanı içersinden damlalık aracıyla renk örneği alırız. Tool Box renklerini resetlemek için klavyeden 'D' tuşuna bir kere basmanız durumunda renkler siyah ve beyaza döner, 'X' tuşuna bastığınızda foreground ile background renkleri yer değiştirir.

    Damlalık ikonuna tıkladıktan sonra alt tuşuyla örnek bir görsele tıkladığında background rengi için örnek alırız. Shift tuşuyla tıkladığımızda 'Point Sample'lar bırakır, renk düzeltmelerinde çalışma alanının renk dağılımını info araç paletinden kontrol edebiliriz.

    Swatches renk paletinden örnek alırken, background için command tuşuna basarak tıklamanız gerekmektedir. Alt tuşuyla swatches renk paletine tıkladığımız, mouse217;un kursörü makas'a dönüşerek tıklanan rengi oradan keserek alıyor.


    48-GRADIENT MAP

    Photoshop 7 içinde özel renklerden oluşan efekt çalışmalarınızda etkili bir araç. Image/ Adjustment/ Gradient Map'i açtığınızda bir degrade çalışması yapıyor hissini verecektir. Özel oluşturabileceğiniz renkler, bazı durumlarda 'Reverse' ile zıt kombinasyonlarla etkili ve kolay bir sonuç için kullanılabilir.

    49-HISTORY BRUSH

    Hazır görsellerinizden bir tanesini açın. Örneğimizin algılanması için üzerine, layer açmaya gerek yok, renklerini sizin belirleyeceğiniz bir Clouds filtresi uygulayın. Ardından Toolbox'tan History Brush'ı seçerek örnek resimdeki değerlerde fırçanızı kullanın. History Brush, son kaydedileni hafızasında tuttuğundan tekrar onu geri aktarırken özel layer mode'larını kullanmamız sonucu hoş çalışmalar elde ediyoruz. Layer Modu'nu Normal'e getirdiğimizde direkt son kaydedilen pikseller fırçanın müdahale ettiği noktalarda ortaya çıkar.

  14. 2007-06-25#14
    her şeyi çok güzel açıklamışsın ama birde resimleri gözükse daha iyi olacak;) bu arada emeğinize sağlık:)
  15. 2007-07-19#15
    ya hakkaten resimler neden gözükmüyo
  16. 2008-02-17#16
    fotoshopun türkcesini buldum.ancak yeni kullanmaya başlıyorum.doğrusu photoshoptan birşey bilmiyorum. senin anlattiklarında terimler yabancı dilde bende ise Türkçe. tam Türkçe anlatımı varmı. Yinede verdiğin açıklamaları çözmeye çalışıyorum. Teşekkürler.
  17. 2008-02-21#17
    iyide resimleri yokki gözüksün seninde ellerine saglık dostum
  18. 2009-01-29#18
    Sağol ama resimler gözükmüyor
  19. 2009-03-25#19
    arkadaşım paylaşım için çok sağol gerçekten ama bir türlü pcye programı download edemedim bana bir banner tarzında slight photoshop lazım siteye ekleyeceğim. eğer yardım edersen çok makbule geçer.
    Güncelleme : 2009-03-25
  20. 2009-06-23#20
    resimlerin hiçbiri görünmüyor yine de emeğine sağlık
  Okunma: 7462 - Yorum: 19 - Amp